Monday 13 April 2020

KEMELUT CIKGU DI MUSIM PKP COVID-19

Dah agak dah.

Aku dah agak sangat-sangat dah apabila cadangan agar penutupan sekolah diteruskan itu keluar dari mulut seorang guru, pasti akan ada yang sinis.

"..eleh, nak sambung cuti lah tu..".

Kepada mat eleh, aku nak jawab kat muka kau dengan sekali hembus je.

Kepala hotak kau lah!

Kau baca betul-betul ni.

Ni aku secara peribadi, tak kait cikgu lain.
Aku tak ada masalah langsung jika guru disuruh pergi ke sekolah sekarang.

Tak ada masalah langsung!

If you insist, i am more than willing to go to school either by tomorrow or tonight!

Kalau aku dah sampai cakap jawa ni maksudnya memang marah sangatlah ni.

Apa yang aku maksudkan apabila sebut sekolah perlu terus ditutup itu lebih menjurus kepada keperluan mendesak untuk kita menjaga kebajikan murid.

Anak murid. Anak kita. Anak kau. Anak kecil. Anak remaja. Generasi masa depan kita!
Aku tak cakap tentang aku.

Biasa sangat muncul orang-orang seperti kau yang suka buat bising dan kepoh perihal kerja orang.

Entah tahi apa lah yang kau peram dalam hati tu sampai busuk sangat jadinya percakapan dan tulisan yang keluar.

Ada jerebu, sekolah tutup, kau tak puas hati. Dengan insang kami datang sekolah walaupun tak ada murid.

Ada bah, ada banjir, merata-rata sekolah terdekat kami 'merempat', kami pergi, demi menjalankan tugas hakiki.

Kami buat. Dah memang kerja kami.

Tapi sekarang ni kenapa kau susah nak faham? Kita sekarang berada pada tahap terakhir sebelum darurat. Syukur sangat belum darurat.

Kau tahu apa maksud darurat? Kalau babi lalu depan rumah kau pun kau boleh makan kalau kau terputus bekalan makanan, faham?

Tapi aku tak suggest kau makan, sebab belum makan pun perangai dah serupa makhluk tu. Eloklah mati dari terus jadi virus di muka bumi.

Cukup tak faham aku.

Waktu ini bukan cikgu sahaja cuti. Sebetulnya bukan cuti pun, tapi tak boleh keluar. Dah tak boleh keluar, nak kerja kat sekolah guane?

Tak kerja di sekolah, bukan bermakna tak kerja dari rumah.

Bukan cikgu je. Semua pekerja dalam pelbagai bidang dalam Malaysia. Terganggu. Tersekat.

Kenapa kau nampak, target dan anti sangat dengan kami sahaja?

Sebab kami ramai? Sebab cikgu sebelah rumah kau rembat rambutan kau tak cakap?

Jika benar-benar sehingga ke tahap nak bagi 'rasa berbaloi' dan puaskan hati orang yang tiada sifat ihsan dan manusiawi macam kau, ya, boleh saja aku redah ke sekolah biar apa pun risikonya. Anak-anak tetap di rumah.

Tapi tolong pastikan, by all mean, anak kau dah terpacak depan laptop jam 7.30 pagi sampai jam 1.00. Jangan kemana-mana. Rehat macam biasa setengah jam sahaja.

Kena lebih disiplin berbanding sekarang.

Jangan cakap pasal masalah internet.
Jangan cakap pasal tak ada peranti.
Tolong wujudkan printer.
Kalau tak ada, order di shopee.
Pastikan semua kerja yang dibekalkan siap.

Kehadiran sesi pembelajaran adalah wajib. Berkali-kali tak hadir boleh dibuang sekolah.

Deal?

Kita dah pun dihidangkan pilihan untuk bekerja dengan lebih fleksibel disebalik kesusahan dan kerisauan yang melanda semua orang sekarang.

Tapi seakan ada manusia yang tak faham dan masih mahu buat cara lurus dan sukar. Memilih untuk menyukarkan keadaan yang sudah sedia sukar.

Maaf baris ini memang agak skeptikal. Tapi aku nak letak juga sebagai penutup.

Kau yang beriya-iya sangat nak sekolah dibuka dan cikgu pergi bekerja ini sebenarnya dah tak tahan nak mengadap anak kau siang malam, kan?

Mengaku je. Tak apa.
Kau tak cakap pun orang tahu.

Hmm.

ps:
Maaf untuk sahabat yang tak terlibat dan tak berkait tapi terpaksa baca tulisan tak enak ni.

Copy paste
#khairulkamilin

No comments:

Post a Comment

Any comment? Please....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...