Monday 10 May 2021

Think and Act the best for our safety!

Tadi saya marah campur kecewa sebenarnya


Tak boleh rentas daerah???!!!

Apakah?!!

Macam mana nak raya


Ahh lantaklaaa😜😜


Tetiba rasa nak call kawan kt jb

Nak tnya hotel mana best sebenarnya (ada hati nak bercuti release tension konon)


Sekali dia cakap

“Nani mak ayah aku positive covid

Ko doakan taw!!!”


Aku terkejut dah 

Yang happy-happy tadi dah sendu😢


“Kau jangan laa nak pegi mana2 kau tu anak kecik

Dok umah je”


“Kau tahu tak aku pergi melawat mak ayah aku semalam

Aku tengok HSA dah penuh giler😱

Dah tak de tempat nak muatkan pesakit pesakit covid ni...

Ventilator pun berebut.


Hari yang ayah aku sepatutnya dapat ventilator tu ~

Dorang pegi dahulukan 3 kes kat kecemasan

Ketiga tiga muda

Yang satu 38 tahun,Tapi dia obese la

Yang kedua 42 tahun yang ni dia tak de penyakit ( yang ni memang terkejut sebab dia adalah kwan husband yang sama2 kerja dulu kat senai)

Yang ke tiga Pun muda jugak dalam lingkungan late 30’s


Aku macam nak marah kenapa dahulukan dorang tiga orang,padahal bapak aku dah memang dalam icu.

Sekali ,semalm aku dapat tahu,tiga tiga yang dpt ventilator tu dah meninggal semalamnya.


Doakan bapak aku .. tengh berjuang

Dokter dah prone kan bapak aku 

Oksigen dia naik turun

😭😭😭


Sebelum ditidurkan dia call aku 

“Ayah dah nak kene tidurkan.. doktor dah suruh mengucap.. doakan ayah balik lagi ya”

Aku sedih...


“Nani kau tahu pakar2 kita dah keletihan😓

Anak2 dorang pun dah positive covid

Mak ayah dorang pun tengah berjuang.


Dr X... isteri ngan anak diorang semua positive.. dr ** pun mak ayah dia tengah berjuang untuk hidup”


“Aku nak cakap ... yang gelombang ke empat ni dahsyat😫😫

Even orang yang xde penyakit pun ...boleh kene teruk.. dulu kita dengar kalo muda xde sebarang penyakit xkan kesan pape ~paling pun batuk selsema sikit2 ...

Tapi yang sekarang mungkin virus ni bermutasi kot~

Semua yang kene akan tewas 

Xkesahlaa ko muda ke apa, apatah lagi yang tua😓”


Untuk pengetahuan kawan aku ni sama2 doktor kat HSA dulu

Dan kami sama2 kerja kt mahmoodiah 


Jadi ,

Kadang aku lupa  

Aku pikir raya aku je 

Aku pikir rindu aku nak jumpa mak bapak aku je,


Tapi mereka  KKM ,sedang berjuang dan sudah penat dah 2 tahun cuti beku..


Janganlah semua ni jadi kat keluarga kita🤲🏻🤲🏻

Selain doa~

Usaha laaa

Vaksin dah ada 💉💉

Jom daftar untuk vaksin


Sementara tu

Jgalah SOP♥️♥️

Feeling ni saya share sbb sangt menggangu fikiran saya dari tadi

Xpela xraya pun😭😭

Mak insaff🥺🥺


Aku tahu macamne bila doktor berebut ventilator untuk pesakitnya.


Doktor kecemasan akan cakap kes ni lagi penting

Doktor icu akn pertahankan kes kes mereka kat icu

Mereka akn pentingkan orang2 breadwinner keluarga.

Yang muda yang sihat 

Berbanding orang tua


Ps:/

Bayangkanlaa kalau direbutkan dengan ayah kita dan lelaki muda lain

Memang mereka dahulukan orang lebih muda

Kerana orang muda itu mungkin bapa kepada anak2 kecil yang bergantung hidup dengan mereka



Dan pkcik yang dah pencen mungkin tidak sepenting orang muda itu


Padahal kalaulah pakcik tua tu ayah kita

Menangis la kita 


Jom kita tolong KKM

Jom kita support mereka

Jom kita kurangkan kes 


Jom doa banyak-banyak🤲🏻🤲🏻🤲🏻

No comments:

Post a Comment

Any comment? Please....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...