Tuesday 6 October 2015

- ch0c0late moist cake -

Copy paste dr blog  kasihaleeya.blogspot.com

Chocolate Moist Cake

Tajuk mesti gempak.. Pasni orang google termasuk blog ni.. 
padan muka korang hahahah.. Seriously Kak Pilla dah masuk 
ke stage mak-mak orang.. dulu walaupon dah berumur tapi 
tetap nak mengaku muda.. sekarang apa pon tak bleh.

Kalau semalam entry berkebun bunga.. hari ni nak share 
pasal aktiviti buat cake bersama The Kasihs.. Omg.. 
dah berubah banyak Kak Pilla sekarang *clap clap clap* 
untuk diri sendiri.. Yang terror buat cake tolong jangan 
gelakkan ai.. ai budak baru belajar.. dah tau baru belajar,
 takde nak refer internet ke.. refer orang terror ke.. 
always belagak terror dan confident.. hahah.. 

Dah lama Kasih ajak buat cake.. Aku je malas nak layan.. 
"Mama, jom buat cake, cupcake ke".. "Ha? mama tak pandai 
buat cake".. tu je jawapan aku.. amboi selfish sangat nie.. 
sian anak aku.. huhuhuuuu.. "Kasih nak pukul telur, nak 
kacau-kacau tu".. "Oh gi tengok kat ipad ada game buat cake, 
kacau kat situ".. eh mak dia ni.. tumbuk kang.. kerek tul ngan 
anak sendiri.. 

Ok lah.. akhirnya aku mengalah.. tanya Pak Radie "Pa, nak 
 buat cake ngan budak-budak ni".."Awak nak buat cake?".. 
Eh bapak dia nie.. soalan tu tak membina langsung.. 
Yelaaaahhhhh.. kenapa tak percaya? sekarang cepat tunjuk 
jalan nak ke kedai kelengkapan buat cake.  Aku apa pun tak 
tau... Pak Radie pulak yang tau kat mana kedai tu.. siapa 
biasa area Bintang Bistro Sri Kembangan, boleh pegi kat 
shoplot belakang tu.. nama dia lupa.. tapi pepandai lah 
carik kedai jual barang buat kek.

So adik-adik, hari ni Kak Pilla nak ajar u olls buat Chocolate 
Moist Cake.. amboih, ada hati nak ajar.. padahal panik kek 
bantat mengadu kat FB hahahah.. Actually entry ni bukan 
resepi.. sebab aku pon beli tepung yang dah siap bancuh ;) 

Satu pack tepung dah siap campur tu rm8 kot kalau tak salah.. ini je
 ramuan yang perlu kita guna.. hahahha.. tu pun panik gila ok..
 berdebar-debar nak buat.. omg Kak Pilla ohh Kak Pilla.. suka over.

butter tu guna seketul ni.. tapi bahagian yang kecik tu tak guna.. 
dah puluh tahun hidup baru aku tau.. kat butter tu ada line untuk 
tau berapa gram.. korang bayangkan betapa berkrim berlemaknya
 makan kek nie.. oh no.. 


untuk sebiji choc moist cake ni kita perlu kan 4 biji telur.. 
aku tak pasti kene pecahkan telur kat tepung terus, atau
 kene pukul dulu telur ni dah pukul kembang baru masuk
 dalam tepung coklat tu? tapi macam biasa.. Kak Pilla
 tak kuasa nak google.. penat je aku beli pemukul telur tu
 kat Ikea.. so kene guna.. Kasih are u ready? ajar lah 
dia pecahkan telur dalam mangkuk.. ketuk bahagian
 tengah telur kat tepi mangkuk, pastu kopek (bahagi dua).. 
dia tekan ke ramas ke aku pun tak paham.. tepenyek ngan
kulit-kulit masuk mangkuk tu T_________T.. it's ok,
 cuba lagi hingga berjaya ;)


Ok syabas.. terror dah ;)


pukul telur tu.. 

sementara tu mari cairkan butter.. ko ingat aku reti? memang tak lah.. 
ni pun budak kedai kek tu ajar aku.. "Akak cairkan butter tu.. letak 
butter dalam mangkuk pastu akak panaskan kuali letak air.. baru
 letak mangkuk butter tu.. biar dia cair".. aku macam pelik gak
 "Eh masak je butter tu kan senang? terus cair".. "Tak boleh kak,
 nanti pecah minyak tu".. Ooohhhhhhhhhhhhhhhhh kenapa lah 
vangang sangat ni pilla. 

Suka yeh? then campurkan telur, butter dan chocolate powder tu.. 

kukus.

Sementara tu kita cairkan coklat masakan ni.. 

Auww geram kan?

Bijak Kak Pilla cairkan coklat direct atas api.. kacau-kacau pastu makin
 likat pulak dia.. huwaaaaa...apa yang dah terjadi ni?.. tutup api terus google.

Cara cairkan coklat masakan.

Oh baru aku tau apa tu double boiler.. muahahahha... banyak yang kita 
kena belajar rupanya ;)

Aku kejap-kejap bukak cucuk ngan pisau.. bahagian tengah tak masak..
 aku siap keluarkan masuk microwave.. click panggang.. baru 30saat aku
 tengok eh mcm makin hitam kang hangus kang.. off kan bawak keluar balik.. 
kesian kek aku.. dapat tuan macam ni.. kesana kesini dia pegi.. aku dah 
hampa ingatkan tak jadik.. aku suruh je bibik kukus balik.. kali ni lama lagi.. 

dan akhirnya masak jugak dia.. wow teruja ai..

Ni projek The Kasihs.

gituuuuuuuuu... baru lah dia berkrim.. 

now sukati korang lah nak tabur cemana pun.. 

tadaaaaa.. cantik tak kek kitorang? tapi takyahlah korang tabur ngan benda
 love2 tu.. keras, nasib tak patah gigi hahaha

kelas kau jah... lembut and very moist ok.. 

nak lagi sedap, scoop je ice cream letak on top. mahvelessssss yummm.. 

No comments:

Post a Comment

Any comment? Please....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...