Friday 30 March 2018

*KAJIAN BAB HATI.MOHON BERLAPANG DADA DENGAN ILMU*

#NOTA #ulangkaji

*KAJIAN BAB HATI.MOHON BERLAPANG DADA DENGAN ILMU*

Terima kasih pada yg bertanya. Soalannya bagus. Masih berkaitan dengan BAB CUCI HATI. Bab yang sangat penting dalam kehidupan kita.

"ada adik ni tny sy..akak betul2 ke redho dlm poligami ni....duiih sepatutnya nk jwb camno eak..akk jwb redho..tp maksud redho yg sebenor2 tu mcmana ye..?sbb sdgkn kita ni bila diuji je sikit2 nk terasa..sikit2 nk fikir2.. tu cam da jd x redho..boleh x jelaskan apa maksud redho..?n apa2 ciri isteri2 yg redho..huhu sbb tetiba je dtg soalan ni..Sbb gara2 staff tanya.."
_________________________
Bismillahirahmanirahim,

*REDHA itu apabila kita MENERIMA APAJUA KEADAAN TAKDIR DENGAN SABAR dan TENANG. Dan sebenarnya Hanya dengan Mengenal ALLAH seseorang itu boleh Redha...*
( Rujuk Surah At taghabun ayat 11)

*Orang yang Redha adalah ORANG BERIMAN. Dan orang Beriman TIADA ISTILAH "campur Aduk" sifat2 BAIK dan sifat2 BURUK di dalam hatinya.* Mereka Orang yang Tenang dan mendapatkan petunjuk hidayah dari ALLAH SWT ( Rujuk  At tawbah, ayat 102 dan Al An' am ayat 82)

*ALLAH Tidak akan sekali- kali membiarkan kita dalam KEADAAN yang "bercampur aduk". Confius antara kita ni MUKMIN ke MUNAFIK ? Sebab itu ALLAH akan TETAP MENGUJI kita sehingga ALLAH pisahkan sifat2 itu  secara TOTAL dan SOLID.* ( Mohon Baca surah Al Eimran ayat 179 itu berkali-kali)

Sebenarnya UJIAN ALLAH SWT adalah PENILAIAN IMAN kita kpd -NYA. kita bukan DIUJI untuk Redha shj...bahkan kita akan *TERUS MENERUS DIUJI dengan SEMUA sifat2 KEBAIKAN-NYA*.

 Selama mana kita Hidup di dunia, selama itulah kita akan...
DIUJI Untuk SABAR
DIUJI untuk BERSYUKUR
DIUJI untuk MEMAAFKAN
DIUJI Untuk BERKASIH SAYANG.
DIUJI Untuk IKHLAS
DIUJI Untuk Berlapang Dada.
DIUJI Untuk BERSANGKA BAIK.
DIUJI Untuk RASA CUKUP ( Qanaah), ZUHUD, TAWADHU', Tawakkal, MALU, dan SEMUA SIFAT KEBAIKAN.

Tujuannya, *Sebab ALLAH nak kita bawak balik HATI yang SELAMAT, Qalbun Saleem, yakni HATI yang benar-benar BERSIH*. ( Rujuk surah al Shu'ara ayat 88-89)

Selagi bila DIUJI, kita masih sakit hati, masih rasa kecewa, masih MERUNGUT2 dan MASIH MEMPERTIKAIKAN TAKDIR, itu tandanya kita Belum lagi Redha...belum Sabar, belum ikhlas, belum bersyukur, belum Rasa cukup, belum berlapang dada...kerana pokoknya kita masih BELUM Mengenal ALLAH SWT.

*Orang yang benar-benar Redha yakni ORANG BERIMAN hanyalah Orang yang MENGENAL ALLAH SWT.*

*Soal Cepat atau lambat kita Redha dan BERIMAN bergantung kpd seberapa KUAT KITA BERUSAHA UNTUK MENGENAL ALLAH SWT, DENGAN IZIN ALLAH.*

Ianya akan CEPAT jika kita BERUSAHA bersungguh2 kerana ALLAH berjanji akan MEMIMPIN siapa yang berusaha memperbaiki dirinya yakni HATINYA. ( Rujuk surah Al ankabut ayat 69)

*Hanya Orang yang semangat untuk Mengenal ALLAH, dia akan sanggup kurangkan dunia dan luangkan MASA untuk mencari dan mendalami ILMU tentang ALLAH yakni ILMU TAUHID*. Kerana hanya dengan ILMU TAUHID SAHAJA, KEHIDUPAN kita akan terpandu di jalan KEBENARAN. Dia juga sanggup berusaha bersungguh2 BERMUJAHADDAH, dengan MENDIDIK HATINYA agar terus ISTIQOMAH di jalan -NYA..

*KESEDARAN IMAN HANYA ALLAH berikan kpd org yg ISTIQOMAH MENCARI KEBENARAN.* Tetapi bagi yang Tidak Semangat, pasti kejap2 ok, kejap2 down, kuat penyakit ragu ( penyakit munafik), suka bertapi2 dan ada sahaja ALASANNYA!

No comments:

Post a Comment

Any comment? Please....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...