понедельник, 12 июня 2017 г.

PAHALA DAN GANJARAN PUASA

PAHALA AMALAN DI BULAN RAMADHAN YANG DILIPATGANDAKAN

① BERPUASA
Mengerjakan puasa di bulan Ramadhan pahalanya akan dilipatgandakan dibandingkan dengan amalan lainnya, hal tersebut dikarenakan bulan ramadhan ialah bulan yang mulia, Allah menjadikan puasa ramadhan sebagai bagian dari rukun islam. Nabi ﷺ bersabda: ”Barangsiapa puasa saat bulan Ramadhan kerana iman & mengharap pahala dari Allah ﷻ, maka dosa² masa lalu akan diampuni.”
(HR Bukhari)

② SOLAT TARAWIKH & WITIR
Memang sholat tarawih dan witir ialah sholat sunnat. Namun Allah akan meredhai bagi umat islam yang mahu untuk mengerjakan sholat tarawih dan sholat witir di bulan suci Ramadhan tersebut. Tidak Cuma memperoleh pahala yang besar dan berlipat ganda saja, akan tetapi juga untuk menjalin silaturahmi kepada masyarakat atau tetangga lainya, karena sholat tarawih dan witir ini dapat dikerjakan secara berjamaah di masjid, sehingga Allah akan memberikan beribu berkah pada kaum muslimin. Dan sholat tarawih juga dapat menghapus dosa yang dulu pernah diperbuat.

③ TADARUS AL QUR’AN
Tadarus Al Quran ialah hal yang sangat dianjurkan pada dibulan suci Eamadhan. Sebab Allah akan memberikan pahala besar / berlipat ganda bagi orang yang bersedia membaca Ayat ayat dalam Al-Qur’an dengan cara memahami maksud dari ayat tersebut. Bahkan Allah memberikan satu kebaikan untuk satu huruf telah dilantunkan.

④ ILMU-ILMU AGAMA
Gunakan juga waktu luang anda untuk mempelajari & memperdalami ilmu-ilmu agama. Berilmulah sebelum beramal.

⑤ PERBANYAKKAN DZIKIR
Perbanyaklah sesudah sholat berdzikir kepada Allah ketika di bulan suci Ramadhan, karena bulan Ramadhan yakni bulan yang mulia, sehingga orang yang rajin berdzikir sesudah sholat maka pahalanya sangat besar, anda dapat berdzikir dengan asmaul husna yakni sifat sifat Allah yang baik.

⑥ PERBANYAKKAN BERDOA
Selain berdzikir maka wajib sekali memanfaatkan bulan suci Ramadhan ini untuk memperbanyak berdoa kepada Allah. Karena doa orang berpuasa dan sesudah puasa doanya tidak tertolak oleh Allah.

⑦ UMRAH
Umrah dibulan Ramadhan pahalanya senilai dengan haji, maksud senilai dengan haji yakni sama dan semisal dalam pahala, namun sebenarnya pahala haji itu lebih berlipat-lipat dari pada pahala umrah, karena haji ialah salah satu daripada Rukun Islam.

⑧ BERSEDEKAH
Bulan Ramadhan merupakan bulan yang mulia dan penuh keberkahan, maka sebab itu manfaatkan bulan suci ini untuk membantu fakir miskin, maka insyaAllah akan dibalas Allah berlipat-lipat ganda dalam rezeki ataupun pahala.

⑨ ZAKAT FITRAH
Zakat fitrah ialah sedekah yang sangat wajib sekali bagi seluruh umat muslim, bagi yang sudah baligh maupun masih bayi berumuran seminggu wajib juga zakat fitrah. Adapun zakat fitrah yang bisa anda keluarkan yakni bahan makanan sehari-hari seperti beras, jagung, gandum dan lain sebagainya. Banyaknya zakat fitrah setiap orang diwajibkan kurang lebih 2,5 kg atau 3,5 liter. Zakat fitrah dapat dikeluarkan diakhir bulan puasa hingga tiba sholat Raya Idul Fitri.

⑩ I’TIKAF
I’tikah ialah mempunyai nilai sangat tinggi pahalanya, karena saat Nabi Muhammad ﷺ membangun rumah tangga bersama istrinya. Mereka selalu melakukan i’tikaf dibulan suci ramadhan. I’tikah di bulan suci Ramadhan mempunyai pahala yang akan dilipatgandakan terutama bagi umat muslim yang beri’tikaf di 10 hari terakhir bulan Ramadhan yakni bulan Lailatul Qadar, yang dimana semua doa, ibadah dan lain sebagainya akan diRedhai oleh Allah.

Bulan Ramadhan suatu bulan yang penuh hikmah, keberkahan dan mulia, dan bulan yang tidak boleh dilupakan mulianya bagi seluruh kaum muslim. Apalagi malam 10 hari terakhir yang terkandung peristiwa yang sangat mulia sekali yakni malam Lailatul Qadar. Jika beribadah dimalam itu, ia lebih baik daripada 1000 bulan ataupun 83 tahun 4 bulan. Semoga kita diizinkan Allah untuk bertemu malam Lailatul Qadar pada Ramadhan kali ini..Aamiin..

Wallahu A’lam ...

™◈〔فَاسْتَبِقُواالْخَيْرَات…✎〕◈

DIARI HATI SEORANG WANITA

Buat isteri hebat yang diuji dengan suami...

Teruslah melangkah membina kehidupan yang lebih bermakna, jika suatu hari pasangan yang telah kita perjuangkan kehidupan perkahwinan bersama tetapi diuji dengan kecurangan atau disakiti dari segi penderaan fizikal, emosi dan sebagainya, usah terus mengorbankan kehidupan untuk seseorang yang tidak lagi mampu setia membina kehidupan menuju redha Allah bersama. Usah takut untuk melepaskan kerana hidup ini lebih indah untuk diwarnai dengan kecintaan buat ibu bapa, anak-anak dan orang yang lebih penting.

Andainya telah berusaha dengan pelbagai usaha, namun pengakhirannya tidak seindah impian kita, yakinlah Allah Maha Perungkai Segala Masalah. Serahkan segala kedukaan, keluh kesah, penderitaan dan semuanya kepada Tuhan Yang Maha Hebat.

Move forward. Jangan sesekali lemah dengan ujian dari seorang lelaki sehingga memusnahkan makna hidup kita yang sebenar apatah lagi jika kita mempunyai anak-anak. Teruslah membina dan mendidik anak-anak dengan penuh amanah serta kasih sayang yang mantap, yakinlah kebahagiaan hakiki itu dari Allah, Dia yang memberikan ujian, Dia jugalah yang boleh memberikan penyelesaiannya.

Anda tetap seorang wanita, isteri dan ibu yang hebat kerana mampu berdiri serta menjadi srikandi keluarga hingga ke saat ini. Jangan musanhkan keindahan dan kehebatan itu hanya kerana seorang lelaki yang GAGAL menghargai dirinya sendiri yang memiliki seorang insan sesetia anda.

#diarihatiseorangwanita

пятница, 2 июня 2017 г.

DOA SELEPAS TERAWIH

DOA SELEPAS TERAWIH YG MENUSUK KALBU

Selepas solat Witir tadi, imam membacakan doa dalam Bahasa Melayu. Memang amat jarang sekali kita dengar imam baca doa dalam Bahasa Melayu. Amat tersentuh, menitis air mata apabila imam membacakan doa. Sewaktu moreh saya tanya imam, ambil mana doa tadi, JAKIM ke, Majlis Agama ke fikir saya dalam hati? Dia kata dia buat sendiri. Lalu saya minta dia hantarkan doa tersebut untuk tatapan kita, semua.

Sila baca dengan teliti dan penuh syahdu. Di bawah doanya;

Ya Allah…ya Rahman…ya Rahim…

Dalam dakapan Ramadhan yg suci ini, dengan rasa rendah diri, Kami yg kerdil dan hina ini memohon doa dgn penuh pengharapan kpdMu ya Allah… semoga Engkau sudi mendengar permintaan kami, krn sesungguhnya Engkaulah Tuhan yg Maha Mendengar.

Ya Fattahu ya 'Alim…
Ajarkanlah kami yg lemah ini utk melihat jln keluar dr semua masalah yg membelenggu kami, bukakanlah hijab kpd kami yg tak mampu melihat setiap kebaikan pd kejadian dan takdirMu. Ya Allah..takdirkanlah yg baik2 utk diri kami, Jgnlah kau menguji kami pd apa yg tidak mampu kami lalui.. Bukakanlah pintu2 rahmatMu utk kami ya Allah…

Ya Allah Rabbul Jalil….
Sejahterakanlah utk kami dgn kesihatan yg baik..supaya dgnnya kami dpt beribadah kpdMu. Ya Allah..ampunkanlah segala dosa kami, krn kami terlalu byk dosa kpdMu ya Allah…Kami lupa akan Engkau ketika sihat, kami ingat pdMu bila ditimpa sakit, Kami lupa kdpMu ketika senang, kami ingat pdMu bila dtg kesusahan. Kami lupa kpdMu disaat kami gembira, Kami ingat kpdMu ketika sedih dan kecewa, Kami habiskan usia muda dgn keseronokan dunia, kami mula mengingatiMu tika usia sdh tua.. justeru ya Allah...ampunilah semua dosa kami..berilah kekuatan kpd kami utk melawan hawa nafsu dan dunia yg sentiasa mlalaikan kami drp mengingatimu ya Allah…

Ya Allah…ya Rahman..ya Rahim…

Ampunkanlah dosa kedua ibubapa kami, setiap titik susu ibu yg mgalir dlm diri kami...kau gantilah dgn kebajikan utknya yg boleh mbawanya ke syurgaMu ya Allah...ya Rahman...pd setiap keringat yg mngalir pd tubuh ayah kami dlm mcari rezki kpd kluarga kami...kau gantikanlah dgn keampunan yg mbawa ke syurgaMu ya Allah. Sesungguhnya pengorbanan mereka tdk akan mampu kami membalasnya. Bahkan terkadang mereka hidup dlm kesusahan dan kesempitan, sdgkan kami berada dlm kesenangan dan kemewahan...Justeru kurniakanlah kpd kedua ibubapa kami tempat yg istimewa d syurgaMu ya Allah…..

Ya Allah….

Kami juga memohon ampun utk kaum kerabat kami, sahabat2 kami dan guru2 kami yg terlebih dahulu pergi meninggalkan kami kealam barzakh…golongkanlah mereka dlm org2 kau redhai…apabila tiba pula giliran kami menuju barzakhMU..maka Kau ambillah kami dlm keadaan yg baik2…dlm keampunan dan rahmatMu ya Allah…

Ya Allah ya Aziz…
Kurniakanlah kpd kami jiwa yg tenang dan tenteram…hiasilah hati kami dgn sifat syukur, redha, sabar, ikhlas, amanah dan bertanggungjawab…Kau jauhkanlah drp kami sifat ujub, riak, takabbur, fitnah, mengadu domba, sangka buruk dan khianat.

Ya Rashid…ya Rahman…ya Rahim..
Jika ada diklgan kami mereka yg diuji dgn kesusahan, maka kau bantulah mereka, permudahkanlah urusan mereka, jika ada d klgn kami mereka yg bersedih hati, berikanlah ketenangan dan jln kluar kpd mereka, jika ada d klgn kami sdg berhajat dgn keperluannya, maka tunaikanlah hajat mereka, dan cukupkanlah keperluan mereka, jika ada d klgn kami mereka yg diuji dengan sakit, maka kau sembuhkanlah mereka ya Allah…agar dapat beribadah bsama kami. Jika ada dklgn kami mereka yg derhaka kpd ibubapa atau terkurang dlm melayani mereka, maka kau ampunilah mereka, jdkanlah kami anak2 yg taat dan berbakti..sesungguhnya Engkaulah tuhan yg maha mendengar dan mengasihi…

Ya Allah ya Malikal Mulk…

Ya Razak..ya Fattahu ya 'Alim…
Kurniakan kpd kami rezeki yg halal lg dberkati dan jdkanlah dgn rezeki itu kami semakin dekat dgnMu..sebaliknya, jgnlah kau jdkan kami drp golongan yg lupa diri setelah mndapat padanya tempat kami mencari kehidupan, Elokkanlah urusan akhirat kami, yg padanya tempat  akan kembali utk selama2nya.. jdkanlah kehidupan kami ini sebagai tambahan segala kebaikan kpd kami, dan jadikanlah kematian sebagai ketenangan kpd kami dr segala kejahatan, Sesungguhnya kami ingin kembali kpdMu dgn jiwa yg tenang….

Ya Allah ya Zal jalali wal ikram…

Ya Allah….Jgnlah kau jdkan ramadhan ini sbg yg terakhir buat kami, temukanlah kami dgn Ramadhan yg akn dtg…
Tapi, Andai ini Ramadhan terakhir buat kami, jdkankanlah puasa kami sbg puasa yg Kau rahmati, jdkanlah ramadhan ini paling bererti, penuh dgn cahaya iman, menerangi kegelapan hati kami menuju redha serta kasih sayangmu ya Allah…jdkanlah Ramadhan ini sebagai penghapus dosa2 kami.. Ya Allah…temukanlah kami dgn lailatul qadr…pilihlah kami dikalangan hambaMu yg dpt beramal d mlm al-Qadr….Ya Allah..terimalah amalan kami..terimalah taubat kami..ampunkanlah segala dosa  kami...amankanlah kehidupan kami disana nanti yg kekal abadi…kurniakanlah kpd kami syurgaMu yg maha luas nikmatnya…

FIDYAH

Sedikit ilmu utk panduan kita

FIDYAH

Fidyah ialah denda ke atas seseorang Islam yang telah baligh kerana meninggalkan puasa wajib atas sebab-sebab tertentu atau pun sengaja melewatkan puasa ganti (qada’) bulan Ramadhan.

HUKUM FIDYAH

Hukum membayar fidyah adalah wajib. Ia wajib disempurnakan mengikut bilangan hari yang ditinggalkan. Ia juga menjadi satu tanggungan (hutang) kepada Allah SWT sekiranya tidak dilaksanakan.


PROSEDUR MEMBAYAR FIDYAH

Perkiraan dan bayaran fidyah boleh dibuat di Baitulmal Majlis Agama Islam Negeri-negeri.

Kadar bayaran fidyah berubah mengikut harga yang ditetapkan oleh pemerintah di sesuatu tempat. Pengiraan kadar fidyah berdasarkan kadar harga beras (makanan asasi penduduk). Beras fidyah tersebut hendaklah diagihkan kepada fakir atau miskin.

SEBAB-SEBAB DIKENAKAN FIDYAH

1.    Uzur menunaikan puasa wajib

Terdiri daripada golongan yang menghidapi sakit kuat dan tidak mempunyai harapan untuk sembuh, atau golongan tua yang tidak mampu berpuasa atau kedua-duanya sekali.

2.    Perempuan hamil

Dengan syarat dibimbangi akan keselamatan ke atas bayi yang dikandungnya seperti dikhuatiri berlaku keguguran. Golongan ini dikenakan membayar fidyah dan juga menggantikan (qada’) puasa yang ditinggalkan.

3.    Ibu yang menyusukan Anak

Dengan syarat ibu yang merasa bimbang akan memudharatkan bayi yang disusuinya seperti kurang air susu atau menjejaskan kesihatan bayinya itu. Maka baginya menggantikan puasa yang ditinggalkan serta membayar fidyah.

4.    Orang yang telah meninggal dunia

Hutang puasa bagi mereka yang telah meninggal dunia hendaklah disempurnakan bayaran fidyahnya oleh waris-warisnya mengikut bilangan hari yang ditinggalkan sebelum pembahagian pusaka dibuat.

5.    Melambatkan Ganti Puasa (Qada’)

Mereka yang melambatkan ganti puasanya hingga telah melangkah tahun yang berikutnya (bulan Ramadhan), dikenakan denda membayar fidyah dan juga wajib menggantikan (qada’) puasa yang ditinggalkan. Bayaran fidyah akan berganda mengikut jumlah tahun-tahun yang ditinggalkan.

TAKSIRAN FIDYAH

(Hari yang ditinggalkan) X (Tahun gandaan) X (1 Cupak) = FIDYAH

KADAR BAYARAN FIDYAH

Kadar bayaran fidyah bagi satu hari puasa yang ditinggalkan ialah satu cupak beras yang boleh dibuat zakat fitrah (1/4 gantang Baghdad).

Dalam bentuk nilaian, berdasarkan kepada kadar yang ditetapkan oleh Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan sehingga tahun 1435H, secupak beras bersamaan dengan 567.5 gram dinilai dengan kadar RM1.80.

Contoh:

Jika seseorang meninggalkan puasa selama 3 hari dan tidak menggantikan puasanya sehingga 3 kali bulan Ramadhan, maka kadar fidyahnya ialah:

RM1.80 (1 cupak) X 3 hari X 3 tahun =RM16.20

* Jumlah hari puasa yang wajib di qadha tetap 3 hari sahaja. Hanya bayaran fidyah sahaja digandakan.

Sumber: https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=923088867741683&id=155056204544957
SHARING IS CARING...


*SATU KEMATIAN DLM KEADAAN LEKA* - _DLM KEADAAN TIDAK BERSEDIA_.

Rancanglah kematian kamu dgn penuh bekalan utk perjalanan yg jauh.

Tolong baca sampai habis... Credit utk penulis 👇... Tak tau siapa yg tulis.....tp sgt tersentuh...

sekadar perkongsian & peringatan utk diri sendiri jugak...

 Assalamualaikum....

Sibuk kejar kehidupan dunia?
wang berguni pun x cukup!
Kerja sepenuh masa.
Rindu orang itu, orang ini.
Cemburu orang itu dengan orang ini. dengki hati jadi mainan

Lewat bangun solat subuh, tapi lebih risau lewat nak pergi keje. Tak risau sangat solat lambat. Balik rumah dah lewat, solat asar ke mana, solat maghrib ke mana.

Perut lapar, cari makanan. Duit takde, pergi bank. Rasa tak tenang, ada benda tak kena, pakai earphone, dengar lagu apa-apa. Duduk di kawasan lapang, tenangkan fikiran. Al Quran tak bersentuh, masjid tak jejak.

Benda sama lagi dibuat. Sambil online, tiba-tiba terbaca satu tweet,
"Buat apa pun, jangan lupa, Allah nampak semuanya. Malaikat mencatat."
Tanpa rasa tersentuh, hati mula kata, "Benda dah selalu diingatkan.

Aku tahulah Allah tu Maha Melihat. Malaikat tu sentiasa mencatat."
Teruskan dengar pula lagu Mr Saxobeat, online lagi. Main game.
Tanpa rasa diperhatikan, sebenarnya malaikat maut daripada pagi duk pandang kita.

Terbangun solat subuh lewat, Allah tahu. Malaikat kiri kanan tahu. Malaikat maut pun tahu.
Sambung dengar lagu Starships pula. Sibuk-sibuk dengar, mulut pun ikut sekali menyanyi.

Baca Al Quran? Ala nanti-nanti boleh.
Malaikat maut menjengah lagi.
Tiba-tiba terdengar azan. Tengah syok online ni. Tengok jam. Awal lagi. Teruskan online dulu, lagi sepuluh minit solatlah. !! sepuluh minit, tengok jam, cipta alasan lain pula. Sampai dah tinggal lima minit waktu nak habis, baru pulun lari pergi wudhuk, nak solat. Itu Alhamdulillah solat. Yang terus tak solat sebab alasannya dah terlewat? Guane tu?

Malaikat maut ziarah lagi.
Nasib tak nampak je malaikat maut tu. Kalau nampak, confirm masing-masing tak ada masa nak buat benda lagha. Setiap masa pun nak buat baik je.


Baru nak tutup mata, nak tidur. Tiba-tiba ada orang ketuk pintu. Ah sudah. Siapa pulak nak kacau aku ni.
"Nak apa?"
Kasar intonasi. Bengang kononnya ada orang kacau waktu mengantuk macam ni.
"Nak nyawa kamu. Masa kamu di dunia sudah tamat. Wahai anak adam, ini adalah waktu pertemuan kembali antara seorang hamba dengan Pencipta segala ciptaan"
Tergamam.

Ah Macam mana ni. Aku belum sempat baca Quran. Aku dah lama tak solat taubat. Solat aku yang lepas-lepas ni yang aku sengaja tinggal nak buat macam mana.
Mati mana boleh tangguh lagi. Aduh. *tepuk dahi*

Esok dah janji dengan kawan nak main futsal. Dah janji nak mesej awek. Esok kena hantar paper work, deadline. Macam mana ni.
Lalu malaikat maut pun masuk ke dalam bilik.
Dengan muka cuak, cuba merayu mohon ditangguhkan waktu mati. Kita lupa, malaikat maut itu sentiasa memerhati. Tunggu masa nak ambil nyawa.

Selama ni leka dengan dunia. Bila tiba hari kematian, baru yakin yang mati tu bila-bila. Tapi.... semuanya dah terlambat.
Jadi, mulai dari sekarang.

Rancanglah kematian sebaik-baiknya. Nak mati dalam keadaan sudah bertaubat, atau nak mati dalam keadaan sibuk buat maksiat?
Jga aurat wahai shabat2ku...  Tepuk dada, tanya iman.


Sebagai peringatan utk kita yg sering terleka dgn hal dunia..

KENTUT

*KENTUT*

Kentut adalah satu tanda bahawa badan anda telah menurunkan jumlah serat yang sihat dalam badan anda.

Selain itu, ia bermakna terdapat bakteria yang sihat dalam usus anda dan bahawa badan anda sedang berfungsi dengan betul. Jika kentut anda tidak berbau, jangan risau kerana ia juga adalah perkara yang normal.

Bau yang datang bersama-sama dengan kentut biasanya dari hidrogen sulfida, yang dipecahkan dari pelbagai makanan yang telah dimasukkan ke dalam badan. Apabila sedang dicerna, ia adalah sebahagian daripada proses dalam mewujudkan bau yang akan menemani gas yang anda lepaskan itu. Kini, terdapat pelbagai peringkat kentut berbau.

Menghidu Bau Kentut Busuk Orang Lain Mungkin Akan Membantu Seseorang Itu Untuk Hidup Lebih Lama
Menurut satu kajian, menghidu kentut orang lain akan membuatkan peluang anda untuk hidup lebih lama adalah tinggi. Ini kerana, bau metana dan hydrogen sulfida yang ada pada kentut seseorang itu sebenarnya membantu mengubah fungsi enzim dalam badan anda mengurangkan penyakit-penyakit seperti Dementia. Selain itu, kajian baru oleh Exeter University di England telah menjelaskan bahawa ia juga membantu dalam mencegah kerosakan mitokondria.

Bagaimana Pula Dengan Kentut Yang Terlampau Busuk?

Mungkin akan ada yang berfikir mereka sebenarnya tidak sihat disebabkan kentut mereka yang sangat busuk itu. Tetapi pada hakikatnya, ia adalah sangat baik dan bagus untuk anda! Bau yang terlampau busuk ini bermaksud diet anda adalah cukup dengan makanan yang menghasilkan hidrogen sulfida yang berat – yang biasa berlaku kepada orang yang mengamalkan diet tinggi dengan serat.

Makanan ini termasuk telur, kacang dan brokoli. Daging merah adalah makanan utama yang akan membuatkan kentut anda menjadi sangat busuk.
Satu-satunya masalah yang mungkin datang bersama-sama dengan kentut berbau adalah: ia akan berlaku serta-merta selepas anda mengambil apa-apa produk tenusu. Bagi kentut berbau selepas anda meminum segelas susu atau apa-apa bahan tenusu mungkin adalah tanda-tanda kepada intoleransi laktosa. Kentut berbau yang sangat kronik juga mungkin menjadi tanda kepada masalah gastrousus, seperti sindrom usus terganggu. Tetapi ini adalah kes-kes yang lebih jarang berlaku, kerana kentut berbau umumnya tanda usus yang sihat.

Kesimpulannya, biarlah kentut anda keluar dengan sepuas-puasnya dan yang paling penting sekali, jangan sesekali anda takut dengan kentut anda sendiri kerana pada hakikatnya, ia mungkin dapat membantu anda dalam melawan penyakit...

*😤🤧🤢

SEMOGA BERMANFAAT

Kata ulama, bacalah al-Quran sebanyak mana kita makan.

Jika kita makan sarapan pagi, tengahari dan malam, maka bacalah juga al-Quran pada waktu pagi, tengahari dan malam.

Makanan yang kita makan adalah untuk jasad yang akan hancur.

Manakala al-Quran yang kita baca adalah untuk roh yang akan terus hidup.

Sebelum menutup mata, usahakan hafal dan amal surah al-Mulk, al-Kahfi, dan al-Baqarah.

Ada hadis nabi saw yang menyebut tentang keutamaan surah-surah ini.

Dengan surah al-Mulk, kita selamat dari azab kubur. Hanya ada 30 ayat. Jika kita hafal sehari satu ayat, sebulan habis satu surah al-Mulk.

Surah al-Kahfi menyelamatkan kita dari fitnah dajal. Dan memberi cahaya dari hujung kaki sehingga ke langit di Padang Mahsyar kelak. Hanya ada 110 ayat. Lebih kurang 4 bulan, selesai hafal.

Surah al-Baqarah penyelamat kita ketika huru hara di Padang Mahsyar. Syaitan juga tidak memasuki rumah yang dibacakan al-Baqarah di dalamnya. Ada 286 ayat. Dalam setahun, boleh selesai hafal.

Jika kita belum boleh baca al-Quran, doa minta dengan Allah jangan matikan kita lagi malam ni.

Cari guru, dan belajarlah al-Quran.

Yang boleh baca al-Quran, bacalah selalu. Banyak manfaatnya lepas kita mati.

Mati hanya sekali. Lepas mati, ada orang minta mati lagi sebab tak sanggup dengan azab kubur dan pelbagai azab lagi di Padang Mahsyar dan di neraka.

Namun tiada mati lagi selepas itu. Yang ada cuma penyesalan kerana tidak bersungguh beramal soleh ketika masih ada peluang melakukannya.

- Ustaz Dusuki Abdul Rani.

SEMOGA BERMANFAAT....👌💜💚

😉Wonderful to read👍👍

Wonderful to read👍👍

A man married a beautiful girl. He loved her very much. One day she developed a skin disease. Slowly she started to lose her beauty. It so happened that one day her husband left for a tour. While returning he met with an accident and lost his eyesight. However their married life continued as usual. But as days passed she lost her beauty gradually. Blind husband did not know this and there  was not any difference in their married life. He continued to love her and she also loved him very much.
One day she died. Her death brought him great sorrow.
He finished all her last rites and wanted to leave that town.
A man from behind called and said, now how will you be able to walk all alone? All these days your wife used to help you.
He replied, I am not blind. I was acting,  because if she knew l could see her ugliness it would have pained her more than her disease. So I pretended to be blind. She was a very good wife. I only wanted to keep her happy.

Moral:- *Some times it is good for us to act blind and ignore one another's short comings, in order to be happy*


*No matter how many times the teeth bite the tongue, they still stay together in one mouth. That's the spirit of FORGIVENESS. Even though the eyes don't see each other, they see things together, blink simultaneously and cry together. That's UNITY." May Allah swt grant us all the spirit of forgiveness and togetherness*.

 1. _''Alone I can 'Say' but together we can 'talk'._
  2. _"Alone I can 'Enjoy' but together we can celebrate_

  3.  _'Alone I can 'Smile' but together we can 'Laugh'._

   *That's the BEAUTY of Human Relations. We are nothing without each other*
  STAY CONNECTED

            *QUOTE OF THE DAY*
_The razor blade is sharp but can't cut a tree; the axe is strong but can't cut the hair._
   *MORALS*; *Everyone is important according to his/her unique purpose,Never look down on anyone unless you are admiring their shoes*.

Info Berguna

*INFO BERGUNA*
••••••••••••••••••••••

*SAKIT DI BAHAGIAN BAHU*
●Menandakan saluran darah telah menjadi keras dan fungsi metabolisme tidak seimbang.

*KEBAS TANGAN*
● Pengaliran darah di bahagian atas badan tidak lancar

*KEBAS TANGAN KIRI DAN LENGAN*
●Tanda-tanda lemah atau sakit jantung. Jika rasa kebas menjadi sakit di bahagian lengan dan kekal di sana, ini menandakan serangan sakit jantung mungkin berlaku.

*KEBAS KAKI*
●Pengaliran darah di bahagian bawah badan tidak lancar.

*SAKIT TAPAK KAKI*
●Menandakan buah pinggang lemah. Biasanya disebabkan oleh kekurangan senaman dan duduk terlalu lama.

*SAKIT TUMIT KAKI*
●Menunjukkan kelemahan fungsi alat kelamin.

*RASA PANAS DI TAPAK KAKI*
● Penyeimbangan fungsi buah pinggang akibat lemah tenaga batin.

*GATAL DI CELAH-CELAH JARI KAKI*
●Menunjukkan tanda awal penyakit kaki busuk (Hong Kong Foot).

*TANDA-TANDA DALAMAN  KEPALA*
_Secara amnya_, segala tindak balas yang berlaku di bahagian kepala mempunyai kaitan dengan sistem pengaliran darah, jantung dan saraf otak.

*PENING/SAKIT DI BAHAGIAN DEPAN KEPALA*
●Menandakan sakit tekanan jiwa (neurosis) akibat bebanan mental dan banyak berfikir.

*PENING/SAKIT DI BAHAGIAN BELAKANG KEPALA*
● _Bahagian atas_ . Menunjukkan penyakit tekanan darah tinggi.
● _Bahagian bawah (tengkuk)_.
Menunjukkan penyakit tekanan darah tinggi atau tekanan darah.

*SAKIT KEPALA DAN RASA GAS KELUAR DARI TELINGA*
●Menandakan penyakit migrain.

*BISUL TERJADI DI KEPALA*
● Tanda pembuangan toksin sedang berlaku. Kadang-kadang dikaitkan dengan penyakit migrain.

*RASA PENING YANG MEMUSING*
●Tanda kurang darah atau pengaliran darah tidak lancar.

*MULUT/KERONGKONG/LIDAH LOYA/MUNTAH* . _Tanda penyakit lelah_. Pembuangan bahan toksik dari bahagian perut.

*MUNTAH DARAH*
● _Darah merah_ : Pembuangan tisu yang sudah rosak di bahagian kerongkong dan

● _Darah hitam_: Pembuangan tisu yang sudah rosak di bahagian perut; misalnya penyakit ulser...

*LIDAH RASA TEGANG DAN PENDEK* :
●Tanda sakit jantung.
_KELUAR AIR LIUR YANG PEKAT_ . Proses pembuangan toksin dari kerongkong akibat jangkitan kuman

*KERAP KENCING*
●Menunjukkan buah pinggang mengandungi kotoran

*AIR KENCING BERKAPUR*
●Menunjukkan penyakit batu karang dalam buah pinggang.

*AIR KENCING BERMINYAK*
● Menunjukkan buah pinggang mengandungi kotoran berlemak.

*AIR KENCING PEKAT BERWARNA COKLAT*
● Menandakan proses pembuangan toksin sedang berlaku.

*AIR KENCING BERDARAH*
● Penyakit batu karang atau buah pinggang luka.

*CIRIT-BIRIT/KERAP BUANG AIR BESAR*
●Membersihkan kotoran/keracunan dari usus besar. Cirit-birit dengan serta merta selepas memakan RG, menandakan penyakit barah di bahagian usus besar.

*SEMBELIT*
Membersihkan toksin dari usus kecil.

*NAJIS BERDARAH*
● Darah merah : Masalah penyakit buasir atau barah di bahagian usus.
● Darah hitam: Masalah penyakit ulser perut.

*NAJIS BERWARNA HITAM*
● Menunjukkan proses pembuangan toksin di bahagian usus sedang berlaku.

*BADAN*
Secara amnya, segala kesakitan badan adalah disebabkan saluran darah.

● Proses menyeimbangkan urat saraf.

● Menandakan luka di dalam badan.

● Proses menyeimbangkan urat saraf yang berkaitan dengan organ-organ badan.

● Proses melancarkan pengaliran darah.

*BADAN TERASA BERAT/ MALAS/ LENGUH*  Badan mengandungi asid yang berlebihan. Proses penyeimbangan

*BADAN TERASA PANAS*
●Badan mengandungi asid yang berlebihan. Ini menandakan badan memerlukan banyak air untuk menjalankan proses pembuangan toksin.

*BADAN TERASA RINGAN*
● Menandakan badan segar dan proses awet muda sedang berlaku.

*RASA TAKUT MENGEJUT*
Lemah fungsi buah pinggang. Tenaga batin lemah.

*CEPAT NAIK DARAH/MARAH*
..Fungsi hati lemah. Tekanan darah tinggi.

*RASA BIMBANG DAN TAKUT*
..Sistem paru-paru yang lemah.

*RASA SERONOK ATAU BIMBANG TANPA SEBAB*
.. Sistem jantung yang lemah.
.. Sistem saraf otak yang lemah.

Share...  disimpan juga tak ada gunanya, lbh baik  bantu di share... Selamatkan  nyawa sahabat kita.TQ

*PUISI UNTUK KITA SEMUA*

*Tersentuh Jiwa biar berulang kali dibaca*

*PUISI UNTUK KITA SEMUA*
*~(Khadijah Hashim)*

*Kita..*
*adalah..*
*Warga setengah tua..*
*Sisa2 pesona masih ada...*
*Senyum indah masih tersisa...*
*Canda ceria juga masih ada...*
*Muzik2 lama jadi teman setia...*

*Dulu berjuang bersama-sama..*
*Namun jalan hidup berbeda2...*

*Menjelang tua,*
*Whatsapp mempertemukan kita*

*Sambil mengenang masa muda yg pernah ada...*

*Mari kita nikmati masa ini bersama-sama..*

*Sebelum satu demi satu kita tiada...*

*Sebelum yg nyata ini menjadi fana...*

*Terima kasih sahabatku di masa muda...*

*Terima kasih    sahabatku di masa menjelang tua...*

*Yang saling memaafkan  dan mengerti arti persahabatan di usia senja.*

*Semoga tetap sehat, sejahtera dan bahagia...*

*semoga selamat di mana saja anda berada . entah bila kita dapat berjumpa..jangan kita sombong menyepi diri....bertanyalah khabar...memberilah Salam...walau secara maya ...peluang tak tentu bila*
...

*🌸Friends Forever🌸*
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...