Tuesday 26 July 2016

💝Saling Mencintai Kerana Allah💝

Assalamualaikum semua...buat renungan dan panduan kita semua..

Sepasang suami isteri ditakdirkan Allah jumpa saya minta nasihat. Rupanya kedua-dua mereka ikuti fb saya. Si suami ada dengar ceramah di youtube. Isteri rajin baca fb.

Mereka ingin berpisah kerana sudah tidak mencintai lagi. Keduanya wajah orang hebat dan baik. Mereka ada anak 3 orang yang masih kecil. Setelah mendengar masalah mereka kerana kesuntukan masa. Saya beri beberapa nasihat. Takdir Allah dan rahmat Allah. mereka berpelukan dan menangis..

Saya tanya mereka dulu bercinta ke. Mereka bercinta semenjak muda lagi.

Cinta ini Allah yang bagi. Rasa cinta, sayang dan rindu Allah yang beri. Dialah pemilik cinta. Allah sayang kita dia beri nikmat rasa mencintai dan saling mencintai. Tapi cinta ini akan hilang jika kita tak kenal pemberi cinta. Allah tuhan yang sayang kita. Belajarlah kenal Allah dengan memujinya dan menghampirinya..

Kedua saya merayu abang dan kakak berilah masa membetulkan tujuan hidup ini. Hidup ini bukan hanya tunaikan apa yang kita nak dan apa yang kita suka. Hidup ini soalnya menunaikan apa yang Allah suka.  Habis hidup kita tanya apa kita mahu. Dulu bersama kerana suka. Sekarang bersama dan sedar perkahwinan ini ialah kita bertanggungjawab sehingga mmbawa isteri dan suami serta anak-anak melangkah dalam syurga. Cuba lihat atuk nenek kita yang tiada dan sudah pergi. Mereka pergi jumpa Allah. Kehidupan yang sebenarnya. Itulah kehidupan sebenarnya.  Sempurnakan tanggungjawab yang belum disempurnakan..bimbing anak-anak sehingga semua bersedia untuk mati dan jumpa Allah. Selepas tu nak berpisah berpisahlah..

Ketiga sentiasa ingat pasangan kita bukan milik kita. Tapi milik Allah. Mereka amanah  buat kita untuk disayangi dan dibimbing sehingga tersenyum memasuki syurga. Kenapa kita dengan orang tak kenal kita boleh maafkan, sayangi tapi dengan orang yang habiskan hidup dengan kita menjadi musuh..

Keempat perkahwinan ialah memberi dan memberi. Sibuk memberi kerana Allah. Bila kita memberi kita pasti akan menerima. Apa yang kita enggan beri pada orang lain mencerminkan apa yang kita enggan beri.

Kelima hidupkan rumah dengan amalan Ta'lim baca hadis Nabi saw. Baca Al-Quran dan bangun malam tahajud. Solat awal waktu berjemaah. Saling mendoakan dan menangis dalam doa buat orang yang kita sayang..

Kita ingin pasangan macam apa yang kita  nak. Cara hidup kita. Sebenarnya kita kena bawa pasangan dan anak-anak kepada kehidupan yang suci murni yang bawa kejayaan dunia dan akhirat yakni sunnah Nabi saw..ingin menziarahi Rasul saw dalam syurga..

Berlumba beri khidmat dalam rumahtangga. Biar saya susah. Jangan pasangan saya susah. Berebut-rebut uruskan anak-anak. Uruskan rumah tangga. Berebut basuh tandas. Berebut mandi anak-anak. Berebut basuh baju dan masak. Kerana yakin janji Allah pada orang yang berkhidmat. Jika seorang pelacur beri minum anjing menjadi asbab Allah ampunkan dan masukkannya dalam syurga. Bagaimana kita buat semua dan menyediakan kemudhan buat ahli keluarga dalam syurga.

Cinta ni mesti disemai dengan memberi masa bersama dan berdua-duaan serta rapatkan diri pada Allah. Doa mendoakan..

Maaf yer saya cakap ni abang dan kakak. Sudah-sudahlah bergaduh dan menyalahkan. Hidup ini singkat dan waktu membetulkan saya salah. Tak pernah menyesal nanti orang yang buat kebaikan. Tidak terlepas satu peluh, sakit, korban yang ikhlas kerana Allah..

Saya doakan abang kakak menjadi orang yang menyejukkan hati Rasulullah saw. Orang yang mengesat air mata dan darah Rasul saw. Semoga Allah beri bahagia buat abang dan kakak. Mereka berpelukan dan menangis. Terima kasih Allah. Saya tengah bersedih kerana tiba-tiba ingat Rasulullah saw dan ibu yang tercinta. Semua nasihat ini buat diri saya dan semua orang Islam yang lain-

*ebit lew*

No comments:

Post a Comment

Any comment? Please....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...