вторник, 26 июля 2016 г.

RAHSIAKAN RAHSIA KITA


 Biarlah rahsia segala rahsia antara kita dgn ALLAH x payah bercerita kpd manusia lain.....Bukan semua orang boleh simpan rahsia. Luahkan pada Allah selamat rahsia kita....IN SHAA ALLAH

- SOLAT ITU TIANG AGAMA -


Segera tunaikan perintah solat WAJIB lima waktu bila tiba waktunya.Gunakan kesempatan singkat kita di dunia untuk beramal dan menambah bekalan.peluang kita hanya di DUNIA.di AKHIRAT nanti hanya tempat mendapat balasan 😊




BERSYUKUR DAN MENGHARGAI




Syukur alhamdulillah...masih dipinjamkan nyawa utk trus hdp bersamanya...semoga dpt sama2 mngecapi hari tua bersama2....dn melihat ank2 yg soleh dn solehah membesar dn berjaya...di dunia dn diakhirat...

DOA BAYAR HUTANG

Amalkan Doa ini Sebelum Tidur, InsyaAllah Hutang Sebesar Gunung pun akan LUNAS, TOLONG SEBARKAN!!

Amalkan Doa ini Sebelumnya Tidur, InsyaAllah Hutang Sebesar Gunung juga akan LUNAS, TOLONG SEBARKAN!!

Sudah dikisahkan dari Zuhair bin Harb,  ia berkata, “Abu Shalih sudah memerintahkan pada kami apabila salah seseorang diantara kami akan tidur, sebaiknya berbaring di sisi kanan lalu mengatakan :

Allahumma robbas-samaawaatis sab’i wa robbal ‘arsyil ‘azhiim, robbanaa wa robba kulli syai-in, faaliqol habbi wan-nawaa wa munzilat-tawrooti wal injiil wal furqoon.

A’udzu bika min syarri kulli syai-in anta aakhidzum binaa-shiyatih. Allahumma antal awwalu falaysa qoblaka syai-un wa antal aakhiru falaysa ba’daka syai-un, wa antazh zhoohiru fa laysa fawqoka syai-un, wa antal baathinu falaysa duunaka syai-un, iqdhi ‘annad-dainaa wa aghninaa minal faqri.

Artinya : “Ya Allah, Rabb yang menguasai langit yang tujuh, Rabb yang menguasai ‘Arsy yang agung, Rabb kami dan Rabb segala sesuatu. Rabb yang membelah butir tumbuh-tumbuhan dan biji buah, Rabb yang menurunkan kitab Taurat, Injil dan Furqan (Al-Qur’an). Saya berlindung kepadaMu dari kejahatan segala sesuatu yang Engkau memegang ubun-ubunnya (semuanya makhluk atas kuasa Allah).

Ya Allah, Engkau-lah yang awal, sebelum-Mu tidak ada sesuatu. Engkaulah yang paling akhir, setelahMu tidak ada sesuatu. Engkau-lah yang lahir, tidak ada suatu hal di atasMu. Engkau-lah yang Batin, tidak ada suatu hal yang luput dari-Mu. Lunasilah utang kami dan berilah kami kekayaan (kecukupan) sampai lepas dari kefakiran. ” (HR. Muslim no. 2713)


Imam Nawawi rahimahullah menyebutkan kalau maksud hutang dalam hadits itu yaitu keharusan pada Allah Ta’ala dan keharusan pada hamba semuanya, dasarnya meliputi semua jenis keharusan. ” (Syarh Shahih Muslim, 17 : 33).

Juga dalam hadits diatas diajarkan adab sebelumnya tidur yaitu berbaring pada sisi kanan.

Mudah-mudahan kita bisa mengamalkannya dan berguna untuk siapa yang membacanya.
janganlah lupa berbagi informasi utama ini yaaa

Sumber : reportaseterkini. net

💝Saling Mencintai Kerana Allah💝

Assalamualaikum semua...buat renungan dan panduan kita semua..

Sepasang suami isteri ditakdirkan Allah jumpa saya minta nasihat. Rupanya kedua-dua mereka ikuti fb saya. Si suami ada dengar ceramah di youtube. Isteri rajin baca fb.

Mereka ingin berpisah kerana sudah tidak mencintai lagi. Keduanya wajah orang hebat dan baik. Mereka ada anak 3 orang yang masih kecil. Setelah mendengar masalah mereka kerana kesuntukan masa. Saya beri beberapa nasihat. Takdir Allah dan rahmat Allah. mereka berpelukan dan menangis..

Saya tanya mereka dulu bercinta ke. Mereka bercinta semenjak muda lagi.

Cinta ini Allah yang bagi. Rasa cinta, sayang dan rindu Allah yang beri. Dialah pemilik cinta. Allah sayang kita dia beri nikmat rasa mencintai dan saling mencintai. Tapi cinta ini akan hilang jika kita tak kenal pemberi cinta. Allah tuhan yang sayang kita. Belajarlah kenal Allah dengan memujinya dan menghampirinya..

Kedua saya merayu abang dan kakak berilah masa membetulkan tujuan hidup ini. Hidup ini bukan hanya tunaikan apa yang kita nak dan apa yang kita suka. Hidup ini soalnya menunaikan apa yang Allah suka.  Habis hidup kita tanya apa kita mahu. Dulu bersama kerana suka. Sekarang bersama dan sedar perkahwinan ini ialah kita bertanggungjawab sehingga mmbawa isteri dan suami serta anak-anak melangkah dalam syurga. Cuba lihat atuk nenek kita yang tiada dan sudah pergi. Mereka pergi jumpa Allah. Kehidupan yang sebenarnya. Itulah kehidupan sebenarnya.  Sempurnakan tanggungjawab yang belum disempurnakan..bimbing anak-anak sehingga semua bersedia untuk mati dan jumpa Allah. Selepas tu nak berpisah berpisahlah..

Ketiga sentiasa ingat pasangan kita bukan milik kita. Tapi milik Allah. Mereka amanah  buat kita untuk disayangi dan dibimbing sehingga tersenyum memasuki syurga. Kenapa kita dengan orang tak kenal kita boleh maafkan, sayangi tapi dengan orang yang habiskan hidup dengan kita menjadi musuh..

Keempat perkahwinan ialah memberi dan memberi. Sibuk memberi kerana Allah. Bila kita memberi kita pasti akan menerima. Apa yang kita enggan beri pada orang lain mencerminkan apa yang kita enggan beri.

Kelima hidupkan rumah dengan amalan Ta'lim baca hadis Nabi saw. Baca Al-Quran dan bangun malam tahajud. Solat awal waktu berjemaah. Saling mendoakan dan menangis dalam doa buat orang yang kita sayang..

Kita ingin pasangan macam apa yang kita  nak. Cara hidup kita. Sebenarnya kita kena bawa pasangan dan anak-anak kepada kehidupan yang suci murni yang bawa kejayaan dunia dan akhirat yakni sunnah Nabi saw..ingin menziarahi Rasul saw dalam syurga..

Berlumba beri khidmat dalam rumahtangga. Biar saya susah. Jangan pasangan saya susah. Berebut-rebut uruskan anak-anak. Uruskan rumah tangga. Berebut basuh tandas. Berebut mandi anak-anak. Berebut basuh baju dan masak. Kerana yakin janji Allah pada orang yang berkhidmat. Jika seorang pelacur beri minum anjing menjadi asbab Allah ampunkan dan masukkannya dalam syurga. Bagaimana kita buat semua dan menyediakan kemudhan buat ahli keluarga dalam syurga.

Cinta ni mesti disemai dengan memberi masa bersama dan berdua-duaan serta rapatkan diri pada Allah. Doa mendoakan..

Maaf yer saya cakap ni abang dan kakak. Sudah-sudahlah bergaduh dan menyalahkan. Hidup ini singkat dan waktu membetulkan saya salah. Tak pernah menyesal nanti orang yang buat kebaikan. Tidak terlepas satu peluh, sakit, korban yang ikhlas kerana Allah..

Saya doakan abang kakak menjadi orang yang menyejukkan hati Rasulullah saw. Orang yang mengesat air mata dan darah Rasul saw. Semoga Allah beri bahagia buat abang dan kakak. Mereka berpelukan dan menangis. Terima kasih Allah. Saya tengah bersedih kerana tiba-tiba ingat Rasulullah saw dan ibu yang tercinta. Semua nasihat ini buat diri saya dan semua orang Islam yang lain-

*ebit lew*

среда, 8 июня 2016 г.

Munajat Ramadhan

MUNAJAT RAMADHAN…

Ya Allah…Ya Rahman…Ya Rahim…

Dalam dakapan Ramadhan yg suci ini, Dengan rasa rendah diri, Kami yg kerdil dan hina ini memohon doa dgn penuh pengharapan kpdMu ya Allah… semoga Engkau sudi mendengar permintaan kami, krn sesungguhnya Engkaulah Tuhan yg Maha Mendengar.

Ya Fattahu Ya 'alim…

Ajarkanlah kami yg lemah ini utk melihat jln keluar dr semua masalah yg membelenggu kami, bukakanlah hijab kpd kami yg tak mampu melihat setiap kebaikan pd kejadian dan takdirmu. Ya Allah..takdirkanlah yg baik2 utk diri kami, Jgnlah kau menguji kami pd apa yg tidak mampu kami lalui.. Bukakanlah pintu2 rahmatMu utk kami ya Allah…

Ya Allah Rabbul Jalil….

Sejahterakanlah utk kami dgn kesihatan yg baik..supaya dgnnya kami dpt beribadah kpdMu. Ya Allah..ampunkanlah segala dosa kami, krn kami terlalu byk dosa kpdMu Ya Allah…Kami lupa akan Engkau ketika sihat, kami ingat pdMu bila ditimpa sakit, Kami lupa kpdMu ketika senang, kami ingat kpdMu bila dtg kesusahan. Kami lupa kpdMu disaat kami gembira, Kami ingat kpdMu ketika sedih dan kecewa, Kami habiskan usia muda dgn keseronokan dunia, kami mula mengingatiMu ketika usia sudah tua, ..justeru ya Allah...ampunilah semua dosa kami..berilah kekuatan kpd kami utk melawan hawa nafsu dan dunia yg sentiasa melalaikan kami drp mengingatimu ya Allah…

Ya Allah…Ya Rahman..Ya Rahim…

Ampunkanlah dosa kedua ibubapa kami,. setiap titik susu ibu yg mgalir dlm diri kami...kau gantilah dgn kebajikan utknya yg boleh mbawanya ke syurgaMu ya Allah...ya Rahman...pd setiap keringat yg mngalir pd tubuh ayah kami dlm mcari rezki kpd kluarga kami...kau gantikanlah dgn keampunan yg mbawa ke syurgaMu ya Allah. Sesungguhnya pengorbanan mereka tdk akan mampu kami membalasnya. Bahkan terkadang mereka hidup dlm kesusahan dan kesempitan, sdgkan kami berada dlm kesenangan dan kemewahan...Justeru kurniakanlah kpd kedua ibubapa kami tempat yg istimewa di syurgaMu ya Allah…..

Ya Allah….

Kami juga memohon ampun utk kaum kerabat kami, sahabat2 kami dan guru2 kami yg terlebih dahulu pergi meninggalkan kami ke alam barzakh…golongkanlah mereka dlm golongan org2 yg Engkau redhai…apabila tiba pula giliran kami menuju barzakhMU..maka Kau ambillah kami dlm keadaan yg baik2…dlm keampunan dan rahmatMu Ya Allah…

Ya Allah Ya azizz…
Kurniakanlah kpd kami jiwa yg tenang dan tenteram…hiasilah hati kami dgn sifat syukur, redha, sabar, ikhlas, amanah dan bertanggungjawab…Kau jauhkanlah drp kami sifat ujub, riak,takabbur, fitnah, mengadu domba, sangka buruk dan khianah.

Ya Rashid…Ya rahman…Ya Rahim..
Jika ada dikalangan kami mereka yg diuji dgn kesusahan, maka kau bantulah mereka, permudahkanlah urusan mereka, jika ada di kalangan kami mereka yg bersedih hati, berikanlah ketenangan dan jln keluar kpd mereka, jika ada di kalangan kami sdg berhajat dgn keperluannya, maka tunaikanlah hajat mereka, dan cukupkanlah keperluan mereka, jika ada di kalangan kami mereka yg diuji dengan sakit, maka kau sembuhkanlah mereka Ya Allah…agar dapat beribadah bersama kami. Jika ada dikalangan kami mereka yg derhaka kpd ibubapa atau terkurang dlm melayani mereka, maka kau ampunilah mereka, jadikanlah kami anak2 yg taat dan berbakti..sesungguhnya Engkaulah Tuhan yg Maha Mendengar dan Mengasihi…

Ya Allah Ya Malikal Mulk…

Ya Razak..Ya Fattahu Ya 'Alim…

Kurniakan kpd kami rezeki yg halal lg diberkati dan jadikanlah dgn rezeki itu kami semakin dekat dgnMu..sebaliknya, jgnlah kau jadikan kami drp golongan yg lupa diri setelah mendapat kurniaannMu.

Ya Allah….

Bantukanlah kami dlm menjalankan urusan agama kami, Elokkanlah urusan dunia kami, yg padanya tempat kami mencari kehidupan, Elokkanlah urusan akhirat kami, yg padanya tempat kami akan kembali utk selama2nya.. jadikanlah kehidupan kami ini sebagai tambahan segala kebaikan kpd kami, dan jadikanlah kematian sebagai ketenangan kpd kami dari segala kejahatan, Sesungguhnya kami ingin kembali kpdMu dgn jiwa yg tenang….

Ya Allah Ya Zal Jalali Wal Ikram…

Ya Allah….Jgnlah kau jadikan ramadhan ini sbg yg terakhir buat kami, temukanlah kami dgn Ramadhan yg akan dtg…



Tapi, Andai ini Ramadhan terakhir buat kami, jadikankanlah puasa kami sbg puasa yg Kau rahmati, jadikanlah ramadhan ini paling bererti, penuh dgn cahaya iman, menerangi kegelapan hati kami menuju redha serta kasih sayangmu ya Allah…jadikanlah ramadhan ini sebagai penghapus dosa2 kami.. Ya Allah…temukanlah kami dgn lailatul qadr…pilihlah kami dikalangan hambaMu yg dpt beramal di mlm al-Qadr….Ya Allah..terimalah amalan kami..terimalah taubat kami..ampunkanlah segala dosa kami...amankanlah kehidupan kami disana nanti yg kekal abadi… kurniakanlah kpd kami syurgamu yg maha luas nikmatnya…

aamiin3 ya rabbal'aalamiin...

^^Suatu Pemergian Yang Tiada Berganti...

Assalamualaikum warga pembaca sekalian. Lama sungguh saya tidak bersiaran. Kesibukan yang melanda serta gangguan talian internet yang kerapkali berlaku di kawasan kediaman saya adalah antara sebab-sebabnya. Walaupun hati ini kerap meronta untuk menulis, namun semua itu terpaksa dipendamkan sahaja. Bersabar perlu sentiasa berada pada tahap maksima.

Hari ini.. Saya bersyukur kehadrat Allah kerana dengan izin dan limpah kurniaNya, saya dapat menyambung kembali tulisan dan coretan di blog kesayangan saya setelah hampir 7 bulan menyepi. Terima kasih Ya Allah atas peluang dan ruang ini. Dalam 7 bulan menyepi, terlalu banyak peristiwa dan aktiviti yang telah dilalui dan diikuti sama ada secara bersendirian, bersama rakan sekerhaya mahupun bersama keluarga dan sanak saundara. Tahun 2016 adalah tahun yang penuh dengan cabaran, dugaan dan juga tahun kenikmatan dlm hidup saya.

Dugaan yang amat besar bagi diri en hubby & keluarga serta diri saya sendiri adalah kehilangan sebuah keberkatan hidup kami iaitu pemergian bonda mertua tersayang mengadap Ilahi. Tanggal 01 Jun 2016 tepat ham 7.25 mlm di Wad ICU @ Unit Rawatan Rapi Hospital Skim River, Perak bonda tersayang telah menghembuskan nafas terakhir setelah berada di Wad tersebut selama 8 hari. Sesungguhnya kehilangan beliau teramat besar kesannya kepada kami sekeluarga. Namun begitu, kami redha dan pasrah dengan takdir yang telah ditentukan Allah ini. Semoga roh bonda tersayang bersemadi dengan tenang dan aman di sana bersama para shuhada' dan orang-orangvyang beriman...Al-Fatihah...Penergian ibu saudara en hubby pada tabggal 23 Januari 2016 juga merupakan kehilangan besar kepada kami dan keluarga sebelah arwah ayahanda mertua saya. Setiap yang hidup pasti akan mati...dari tanah kita datang, kepada tanah jua kita kembali...


انا لله وانا اليه راجعون..
اللَّهُمَّ اغْفِرْ لَهاُ وَارْحَمْهُا وَعَافِهاِ وَاعْفُ عَنْهاُ وَأَكْرِمْ نُزُلَهاُ وَوَسِّعْ مُدْخَلَهاُ وَاغْسِلْهاُ بِالْمَاءِ وَالثَّلْجِ وَالْبَرَدِ وَنَقِّهاِ مِنَ الْخَطَايَا كَمَا نَقَّيْتَ الثَّوْبَ الأَبْيَضَ مِنَ الدَّنَسِ وَأَبْدِلْهاُ دَارًا خَيْرًا مِنْ دَارِهاِ وَأَهْلاً خَيْرًا مِنْ أَهْلِهاِ وَزَوْجًا خَيْرًا مِنْ زَوْجِهاِ وَأَدْخِلْهاُ الْجَنَّةَ وَأَعِذْهاُ مِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ َوْ مِنْ عَذَابِ النَّارِ .





Allahyarhamah bonda mertuaku ..Hjh Rokiah binti Mohd Noor dan allahyarhamah  ibu saudara ...

**AIR TANGAN ORANG YANG TIDAK SOLAT**

AIR TANGAN ORANG YANG TIDAK SOLAT.

*Selepas Baca Mohon SHARE*

Semua orang tahu bahawa kalau meninggalkan solat adalah dosa besar, malahan orang yang tidak solat lebih hina daripada khinzir. Betapa hinanya kita kalau meninggalkan solat seperti yang dikisahkan pada zaman Nabi Musa a.s.

Kisahnya, pada zaman Nabi Musa, ada seorang lelaki yang sudah berumahtangga, dia tiada zuriat, lalu terdetik dalam hati dia (nazar), "Kalau aku dapat anak, aku akan minum air kencing anjing hitam." Nak dijadikan cerita, Allah pun kurniakan isteri si lelaki tadi pun hamil dan melahirkan anak. Apabila dah dapat anak, lelaki ni pun runsinglah. Dia dah nazar nak kena minum air kencing anjing hitam.

Syariat pada zaman Nabi Musa berbeza dengan syariat yang turun untuk umat Nabi Muhammad. Kalau umat Nabi Muhammad, nazar benda yang haram, maka tak payah buat tapi kena denda (dam) atau sedekah. Tapi kalau zaman Nabi Musa, barang siapa bernazar, walaupun haram tetap kena laksanakan nazar tu. Lalu, si lelaki yang baru mendapat anak, dengan susah hatinya pergilah bertemu dengan Nabi Allah Musa dan menceritakan segala yang terjadi ke atas dirinya.

Lalu, Nabi Musa menjawab bahawa lelaki tu tak perlu minum air kencing anjing hitam tetapi akan minum air yang lebih hina dari air kencing anjing hitam. Nabi Musa perintahkan lelaki tersebut untuk pergi menadah air yang jatuh dari bumbung rumah orang yang meninggalkan solat dan minum air tu. Lelaki itu pun senang hati, menjalankan apa yang diperintahkan oleh Nabi Musa tadi.

Lihatlah, betapa hinanya orang yang meninggalkan solat, sampai dikatakan air yang jatuh dari bumbung rumahnya, lebih hina dari air kencing anjing hitam. Itu baru air bumbung rumah, belum air tangan lagi.

Menyentuh bab air tangan, selalu kita suka makan masakan ibu atau isteri kita. Jadi, kepada muslimat sekalian, peliharalah solat kerana kalau meninggalkan solat (kalau tak uzur), air tangan akan menitik ke dalam basuhan makanan; nasi, dan sebagainya. Anak-anak, suami pula yang akan makan makanan yang dimasak. Takkan nak biarkan suami dan anak-anak gelap hati minum air tangan orang tinggalkan solat. Tak tergamak kan?

Tapi lain pula halnya dengan kita hari ni. Pagi petang, mamak. Teh tarik satu, roti canai satu. Ada pulak segelintir tukang masak yang tak solat. Kita pun makan bekas air tangan dia. Gelaplah hati kita, sebab tu liat nak buat kerja-kerja yang baik. Hati- hati dengan apa yang kita makan. Betapa beratnya amalan solat ni hatta Allah syariatkan solat kepada Nabi Muhammad melalui Isra' Mikraj sedangkan kewajipan-kewajipan lain memadai diutus melalui Jibril a.s.

Ketika saat Rasulullah nazak, sempat baginda berpesan kepada Saidina Ali (dan untuk umat Islam), "As-solah as Solah wa amalakat aimanukum". Maksudnya, "Solat, solat jangan sekali kamu abaikan dan peliharalah orang-orang yang lemah di bawah tanggunganmu.."

p/s : Ambillah pengajaran dari kisah ini untuk ahli keluarga kita bersama. boleh share antara kita...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...