Tahukah anda bahawa isi tali pusat dan darah tali pusat boleh menyelamatkan anda, ahli keluarga mahupun orang ramai? Menerusi rawatan perubatan, sel induk yang terkandung di dalamnya berkemampuan menyelamatkan nyawa ribuan pesakit!
Darah tali pusat adalah darah yang berada di dalam salur tali pusat bayi. Ia boleh diambil apabila tali pusat tersebut dipotong iaitu sejurus selepas bayi dilahirkan. Secara umumnya, terdapat dua jenis sel induk yang boleh ditemui daripada tali pusat. Jenis yang pertama adalah Sel Induk Hematopoietic atau HSC (ditemui di dalam darah tali pusat). HSC adalah multipoten iaitu boleh membeza dan membentuk beberapa komponen darah seperti sel darah merah, sel darah putih dan platelet.
Oleh kerana itulah, darah di dalam tali pusat bayi adalah sumber sel induk yang sangat bernilai secara genetiknya untuk diri bayi itu dan ahli keluarganya. Selain darah tali pusat, HSC juga boleh ditemui dalam sum-sum tulang dan darah peripheral. Jenis sel induk yang kedua pula dikenali sebagai Sel Induk Mesenchymal (MSC). Berbeza dengan HSC, MSC boleh ditemui di dalam Jeli Wharton (isi tali pusat). MSC turut bersifat multipoten di mana ia boleh membeza dan membentuk sejumlah rangkaian sel-sel dan tisu seperti tulang, jantung, saraf, kornea lemak dan tulang rawan.
Masa kini, penyelidikan tentang sel induk semakin giat dijalankan dan telah terbukti mampu mengubati pelbagai jenis penyakit darah seperti leukemia, talasemia, lymphoma, aplastic anemia dan sebagainya. Pada masa akan datang, sel induk mungkin boleh digunakan untuk memperbaiki kerosakan otak atau saraf tunjang.
Umum mengetahui bahawa prosedur untuk mendapatkan sum sum tulang daripada penderma yang tiada pertalian darah (sekiranya spesimen yang sepadan ditemui) boleh menelan perbelanjaan sehingga RM100 ribu. Oleh yang demikian, darah dan isi tali pusat merupakan alternatif bagi sum-sum tulang dan darah peripheral dalam transplantasi (pemindahan) sel induk. Hal ini kerana HSC dan MSC yang akan dipindahkan kepada pesakit semasa pemindahan mampu untuk menjana sel dan komponen baru yang sihat.
Bagi golongan berisiko, menyimpan sel induk daripada darah tali pusat bayi adalah sangat digalakkan kerana sel-sel induk darah tali pusat ini mampu mengubati penyakit yang dialami bila mana ia diperlukan. Walau bagaimanapun, pada masa kini, orang ramai telah mula menyedari kebaikan dan kepentingan untuk menyimpan darah tali pusat dan isi tali pusat. Bagi mereka, ia tidak semestinya tertakluk kepada golongan berisiko sahaja.
Hal ini kerana dengan menyimpan sel induk daripada darah tali pusat, ia umpama insurans biologi bagi anak-anak dan keluarga yang mungkin dapat digunakan pada masa hadapan.
Sel induk bagi seseorang bayi itu akan menjamin padanan 100 peratus bagi dirinya sendiri sekiranya dia memerlukan pemindahan darah. Sel induk yang dimilikinya juga berkemungkinan sesuai untuk kegunaan ahli keluarga terdekatnya seperti ibu bapa, adik beradik dan saudara rapat (tertakluk kepada padanan sel). Namun yang demikian, peluang padanan yang sesuai semakin berkurangan bagi saudara-mara yang jauh.
Sama seperti prosedur perubatan yang lain, tiada jaminan 100 peratus yang boleh diberikan terhadap keberhasilan penggunaan sel induk darah tali pusat dalam menyembuhkan sesuatu penyakit. Ia banyak bergantung kepada beberapa faktor tertentu seperti kualiti darah tali pusat, peluang padanan, jenis penyakit, keadaan, umur dan tahap pesakit dan lain-lain.
Darah tali pusat dan isi tali pusat diambil terus daripada tali pusat bayi yang telah dipotong iaitu sejurus selepas bayi selamat dilahirkan. Proses pengambilan sel induk darah tali pusat ini adalah mudah, cepat dan selamat. Perlu diketahui, ia sama sekali tidak mengganggu proses kelahiran bayi. Malah, ia juga tidak mendatangkan kesakitan atau mengundang kemudaratan kepada ibu mahupun bayi. Secara teorinya, tiada had masa untuk menetapkan tempoh simpanan sel induk darah tali pusat tersebut. Apa yang pasti, darah tali pusat dan isi tali pusat yang telah diproses akan disimpan di dalam tangki simpanan fasa wap cecair nitrogen yang bersuhu ekstrem sejuk iaitu di bawah suhu 190 darjah Celsius. Sel di bawah suhu ini boleh disimpan untuk selama-lamanya sehinggalah ia diperlukan bagi tujuan pemindahan sel induk.


sumber: http://pama.karangkraf.com/famili/kepentingan-sel-induk-tali-pusat-bayi-1.61785