Friday 13 April 2012

Aleesya - Imunisasi 1 bulan

Salam sahabat semua.  Arini nak citer pasal Aleesya. Hari ini genaplah 30 hari umur Aleesya.  Seperti baby-baby lain, Aleesya juga perlu dibawa berjumpa Dr Kanak-kanak untuk suntikan 1 bulan iaitu Hepatitis B 11 (mengikut USA imumunisation chart).

Immunization Scheduler

Your Child's Recommended Immunization Schedule:

March 2012 (Birth)
April 2012 (1 to 2 months)
May 2012 (2 months)
July 2012 (4 months)
September 2012 (6 months)
September 2012 (6 to 18 months)
March 2013 (12 to 15 months)
March 2013 (12 to 23 months)
June 2013 (15 to 18 months)
March 2016 (4 to 6 years)
March 2023 (11 to 12 years)
Note: The flu vaccine is recommended once a year for kids 6 months and older. Two doses are required if child didn't get the vaccine in 2010-2011.  


Sample of baby immunisation chart 


     Seperti biasa bila ada program atau urusan yang melibatkan kami (samada aku, Zulaikha atau Aleesya), maka kami terpaksa bangun di awal pagi untuk turut serta bersama dengan Mr hubby dan anak-anak yang bersekolah.  Setelah siap menyediakan sarapan pagi dan bekalan untuk ke sekolah, maka aku segera bersiap dan menyiapkan Aleesya.  Alhamdulillah semuanya berjalan lancar walaupun malam tadi aku tidak dapat tidur lena kerana Aleesya agak meragam sedikit.  Mungkin kerana perut kembung dan terlalu banyak tidur di siang hari, maka malamnya dia berjaga dan meragam.  Namun demikian, akhirnya lebih kurang jam 3.30 pagi, kami berdua tertidur juga akhirnya.
     Berbalik kepada kisah imunisasi Aleesya, setelah menghantar anak-anak ke sekolah masing-masing, lebih kurang jam 9.10 pagi kami tiba di Medincentre GlavUPDK Hospital. Lebih kurang 10 minit menunggu, kami pun dipanggil untuk pendaftaran dan menandatangan kontrak rawatan Imunisasi Aleesya selama 1 tahun.  Setelah itu, kami diarahkan pergi ke bilik 220 untuk bertemu dengan Dr kanak-kanak iaitu Dr ......Kami disoal serba sedikit tentang perkembangan Aleesya dan diminta juga beberapa dokumen yang perlu dari Hospital Bersalin.  Kemudian pemeriksaan dijalankan dimana perkembangan dan pertumbuhan Aleesya diambil iaitu:
Lilit kepala - 35cm
Lilit dada   - 34.5cm
Berat badan - 4.090kg
Tinggi/panjang - 53cm
Alhamdulillah....semua pertumbuhan dan perkembangan Aleesya normal dan memuaskan hati.  Cuma doktor menasihatkan agar Aleesya diberi makan vitamin D(seperti kebiasaan yang diberi kepada bayi berumur sebulan ke atas di Russia ini) dan sapukan cecair di bibir untuk beberapa hari.  Setelah selesai suntikan Hepatitis B (11), diberi maka kami pun membuat pembayaran dan membeli ubat di Apteka/Farmasi Hospital.  Kemudian kami beransur pulang dan dalam perjalanan pulang kami singgah di rumah Pn Sy Ilham melawat beliau dan babynya yang berumur  20 hari.  Alhamdulillah selesai sudah program 2 in 1 kami untuk hari ini.  Semoga program seterusnya akan lebih dipermudahkan lagi olehNya...insyaAllah!

No comments:

Post a Comment

Any comment? Please....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...