четверг, 24 ноября 2011 г.

APA YANG LELAKI PATUT TAHU TENTANG WANITA





Cerita Pasal Perempuan Yang Lelaki Patut Tahu. 


1. Kecantikan seorang wanita ialah terletak sejauh mana ia dapat menahan (menjaga) malunya, sementara kegagahan seorang lelaki ialah terletak sejauh mana ia dapat menahan (menjaga) marahnya.

2. Orang yang membujang adalah orang yang belum menemukan penghibur duka dan dia baru memperolehinya dengan berkahwin.

3. Suami adalah orang yang mencari kebahagiaan hidup dengan menghilangkan sebahagian kemerdekaannya.

4. Wanita menghadapi banyak permasalahan; sebahagian diatasi dengan berkahwin dan sebahagian yang lain diatasi setelah dia masuk ke liang kubur.
5. Mata yang paling indah tetapi juga harus diwaspadai adalah mata kaum wanita.

6. Jangan menyalahkan perasaan isteri anda kerana perasaannya yang terbaik ialah ketika ia menerima anda sebagai suami.

7. Perawan tua ialah wanita yang kehilangan kesempatan menyusahkan seorang lelaki.

8. Yang diinginkan seorang gadis dari dunia ini hanyalah seorang suami,dan apabila ia sudah memperolehinya, ia menginginkan segala-galanya.

9. Wanita bisa memaafkan suatu pengkhianatan suaminya, tetapi dia tidak bisa melupakannya.

10. Kecantikan wanita tidak bererti apa-apa dibandingkan dengan kemuliaan akhlak dan perilakunya.

11. Sebelum kahwin, wanita hafal seluruh jawaban dan sesudah kahwin, ia hafal seluruh pertanyaan.

12. Barangsiapa mengahwini wanita kerana hartanya, maka dia telah menjual kemerdekaannya.

13. Wanita adalah bintang dan pelita bagi lelaki. Tanpa pelita, lelaki bermalam dalam kegelapan.

14. Wanita lebih cepat daripada lelaki dalam menangis dan dalam mengingatkan peristiwa yang menyebabkan dia menangis.

15. Wanita tertawa bila ia mampu dan menangis apabila ia menginginkan sesuatu..

16. Pudarlah kebahagiaan seorang wanita jika ia tidak mampu menjadikan suaminya teman yang termulia.

17. Wanita sangat berlebihan dalam mencintai dan membenci, dan tidak mengenal pertengahannya.

18. Wanita selalu tergolong manusia halus dan lembut sampai saat dia berkahwin.

19. Tidak mungkin seorang lelaki hidup bahagia tanpa didampingi oleh isteri yang mulia.

20. Wanita hidup untuk berbahagia dengan cinta, sementara lelaki mencintai untuk hidup berbahagia.

21. Kebijaksanaan wanita terletak di dalam hatinya.

22. Seorang wanita yang bijaksana menambahkan gula pada kalimatnya setiap kali berbicara dengan suaminya, dan mengurangi garam pada ucapan suaminya.

23. Cincin perkahwinan adalah cincin termahal di dunia, sebab mengharuskan pemberinya mengingatkan harganya setiap bulan tanpa henti.

24. Sesungguhnya tidak ada wanita yang sangat cantik, yang ada ialah kaum lelaki yang sangat lemah bila berhadapan dengan kecantikan.

25. Bagi lelaki, yang terakhir kali mati ialah jantungnya dan bagi wanita adalah lidahnya.

26. Wanita tidak diciptakan untuk dikagumi semua lelaki tetapi sebagai sumber kebahagiaan seorang suami.

27. Pada waktu bertunang, lelaki banyak berbicara dan perempuan mendengarkan. Pada saat perkahwinan, perempuan berbicara dan pengantin lelaki mendengarkan. Sesudah perkahwinan, suami dan isteri banyak berbicara dan para jiran tetangga mendengarkan.

28. Setiap wanita mempunyai dua mata. Adapun wanita yang cemburu berlebihan mempunyai tiga mata. Satu di sebelah kanan, satu di sebelah kiri dan yang ketiga diarahkan kepada suami.

29. Wanita pada umumnya takut akan tiga hal : tikus, munculnya uban dan wanita-wanita cantik yang menjadi saingannya.

30. Isteri yang bersikap jujur dan setia kepada suami meringankan setengah beban kehidupan suaminya.

31. Seorang wanita menghadapi kesulitan apabila ia berada di antara lelaki yang dicintainya dan yang mencintainya.
~LB~
 

вторник, 8 ноября 2011 г.

Lyrics Of ~For The Rest Of My Life~ By Maher Zain


This is a song from Maher Zain`s new realesed album Thank You Allah.
The lyrics,the tune,his voice is a wonderful combination Masya Allah.
May Allah bless him to produce more quality songs in future.


Maher Zain with Mesut Kurtis

This song are dedicated to all the wives in the world including me as a wife to my beloved hubby...Mr Dzulkarnain Hashim LUV u 4 ever n ever!
For The Rest Of my Life
I praise Allah for sending me you my love
You found your home and sail with me
And I`m here with you
Now let me let you know
You`ve opened my heart
I was always thinking that love was wrong
But everything was changed when you came along 
OOOOO
 
And there's a couple words I wanna to say

Chorus:
For the rest of my life
I`ll be with you
I`ll stay by your side honest and true
Till the end of my time
I`ll be loving you...loving you
For the rest of my life
Thru days and night
I`ll thank Allah for open my eyes
Now and forever I…I`ll be there for you

I know it deep in my heart
I feel so blessed when I think of you
And I ask Allah to bless all we do
You`re my wife and my friend and my strength
And I pray we`re together in Jannah
All I know I found myself 
I feel so strong
Yes! Everything was changed when you came along 
OOOOO
 And there's a couple of words I wanna  say

*Repeat Chorus
I know that deep in my heart 

And now that you`re here in front of me
I strongly feel love
And I have no doubt
And I`m singing loud that I`ll love you eternally

Repeat Chorus
I know that deep in my heart.





FATWA QARDHAWI: HUBUNGAN SEKSUAL SUAMI-ISTERI

Fatwa Qardhawi: Hubungan Seksual Suami-Isteri


Sebenarnya, masalah hubungan antara suami-isteri itu pengaruhnya
amat besar bagi kehidupan mereka. Maka hendaknya mereka memerhatikan 
atau menghindari hal-hal yang dapat menyebabkan kerusakan dan kelangsungan 
hubungan suami-isteri.

Kesalahan yang bertumpuk boleh mengakibatkan kehancuran bagi kehidupan
keluarganya.

Agama Islam dengan nyata tidak mengabaikan segi-segi kehidupan manusia 
dan kehidupan berkeluarga, yang telah diterangkan tentang perintah dan larangannya.
 Semua telah tercantum dalam ajaran-ajaran Islam, misalnya mengenai akhlak,
 tabiat, suluk, dan sebagainya. Tidak ada satu hal pun yang diabaikan (dilalaikan).

Islam telah menetapkan pengakuan bagi fitrah manusia dan dorongannya akan
 seksual, serta ditentangnya tindakan ekstrim yang condong menganggap hal itu
 kotor. Oleh kerana itu, Islam melarang bagi orang yang hendak menghilangkan
 dan memfungsikannya dengan cara menentang orang yang berkehendak untuk
 selamanya menjadi bujang dan meninggalkan sunnah Nabi SAW, yaitu menikah.

Nabi SAW telah menyatakan sebagai berikut: "Aku lebih mengenal Allah 
daripada kamu dan aku lebih khusyuk, kepada Allah daripada kamu. 
Tetapi aku bangun malam, tidur, berpuasa, tidak berpuasa dan menikahi 
wanita. Maka barangsiapa yang tidak senang (mengakui) sunnahku, 
maka dia bukan termasuk golonganku."

Islam telah menerangkan terhadap kedua pasangan setelah pernikahan, 
mengenai hubungannya dan masalah-masalah seksual. Bahkan mengerjakannya 
dianggap suatu ibadat.

Sebagaimana disabdakan Nabi SAW, "Di kemaluan kamu itu ada sedekah
 (pahala)." Para sahabat bertanya, "Wahai Rasulullah, apakah ketika 
kami bersetubuh dengan isteri akan mendapat pahala?" Rasulullah SAW 
menjawab, "Ya. Andaikata bersetubuh pada tempat yang dilarang (diharamkan)
 itu berdosa. Begitu juga dilakukan pada tempat yang halal, pasti mendapat 
pahala. Kamu hanya menghitung hal-hal yang buruk saja, akan tetapi tidak
 menghitung hal-hal yang baik."

Berdasarkan tabiat dan fitrah, biasanya pihak laki-laki yang lebih agresif, tidak 
memiliki kesabaran dan kurang dapat menahan diri. Sebaliknya wanita itu bersikap
 pemalu dan dapat menahan diri.

Kerananya diharuskan bagi wanita menerima dan mentaati panggilan suami. 
Sebagaimana dijelaskan dalam hadits, "Jika si isteri dipanggil oleh suaminya 
kerana perlu, maka supaya segera datang, walaupun dia sedang masak."
 (HR Tirmidzi)

Nabi SAW menganjurkan supaya si isteri jangan sampai menolak kehendak 
suaminya tanpa alasan, yang dapat menimbulkan kemarahan atau menyebabkannya
 menyimpang ke jalan yang tidak baik, atau membuatnya gelisah dan tegang.

Nabi SAW bersabda, "Jika suami mengajak tidur si isteri lalu dia menolak, kemudian
 suaminya marah kepadanya, maka malaikat akan melaknat dia sampai pagi."
 (Muttafaq Alaih).

Keadaan yang demikian itu jika dilakukan tanpa uzur dan alasan yang masuk akal,
 misalnya sakit, letih, berhalangan, atau hal-hal yang layak. Bagi suami, supaya 
menjaga hal itu, menerima alasan tersebut, dan sadar bahwa Allah SWT adalah
 Tuhan bagi hamba-hamba-Nya Yang Maha Pemberi Rezeki dan Hidayat, dengan
 menerima uzur hambaNya. Dan hendaknya hamba-Nya juga menerima uzur
 tersebut.

Selanjutnya, Islam telah melarang bagi seorang isteri yang berpuasa sunat tanpa
 seizin suaminya, kerana baginya lebih diutamakan untuk memelihara haknya 
daripada mendapat pahala puasa. Nabi SAW bersabda, "Dilarang bagi si isteri 
(puasa sunnah) sedangkan suaminya ada, kecuali dengan izinnya." (Muttafaq Alaih)

Disamping dipeliharanya hak kaum laki-laki (suami) dalam Islam, tidak lupa hak 
wanita (isteri) juga harus dipelihara dalam segala hal. Nabi SAW menyatakan
 kepada laki-laki (suami) yang terus-menerus puasa dan bangun malam. Beliau
 bersabda, "Sesungguhnya bagi jasadmu ada hak dan bagi keluargamu (isterimu) 
ada hak."

Abu Hamid Al-Ghazali, ahli fiqih dan tasawuf, dalam kitab Ihya' mengenai adab 
bersetubuh, berkata, "Disunnahkan memulainya dengan membaca basmalah 
dan berdoa, sebagaimana diajarkan Nabi SAW, "Ya Allah, jauhkanlah aku dari 
syaitan dan jauhkanlah syaitan dari apa yang Engkau berikan kepadaku."

Al-Ghazali berkata, "Dalam suasana ini (akan bersetubuh) hendaknya didahului
 dengan kata-kata manis, bermesra-mesraan dan sebagainya. Dan menutup diri 
mereka dengan selimut, jangan telanjang menyerupai binatang. Sang suami harus
 memelihara suasana dan menyesuaikan diri, sehingga kedua pasangan sama-sama 
dapat menikmati dan merasa puas."

Menurut Ibnul Qayyim, tujuan utama dari jimak (bersetubuh) itu adalah:

1) Dipeliharanya nasab (keturunan), sehingga mencapai jumlah yang ditetapkan 
menurut takdir Allah.

2) Mengeluarkan air yang dapat mengganggu kesihatan badan jika ditahan terus.

3) Mencapai maksud dan merasakan kenikmatan, sebagaimana kelak di syurga.

Ditambah lagi mengenai manfaatnya, yaitu menundukkan pandangan, menahan
 nafsu, menguatkan jiwa dan agar tidak berbuat serong bagi kedua pasangan.

Nabi SAW bersabda, "Wahai para pemuda, barangsiapa yang mampu melaksanakan 
pernikahan, maka hendaknya menikah. Sesungguhnya hal itu menundukkan penglihatan
 dan memelihara kemaluan."

Kemudian Ibnul Qayyim berkata, "Sebaiknya sebelum bersetubuh hendaknya diajak 
bersenda-gurau dan menciumnya, sebagaimana Rasulullah SAW melakukannya."

Ini semua menunjukkan bahwa para ulama dalam usaha mencari jalan baik tidak
 bersifat konservatif. Bahkan tidak kalah kemajuannya daripada penemuan-penemuan
 atau pendapat masa kini.

Yang dapat disimpulkan di sini adalah bahwa sesungguhnya Islam telah mengenal 
hubungan seksual di antara kedua pasangan, suami-isteri, yang telah diterangkan
 dalam Alquranul Karim pada surah Al-Baqarah, yang ada hubungannya dengan
 peraturan keluarga.

Firman Allah SWT: "Dihalalkan bagi kamu pada malam hari puasa, bercampur 
dengan isteri-isteri kamu; mereka itu adalah pakaian bagimu, dan kamu pun 
adalah pakaian bagi mereka. Allah mengetahui bahwasannya kamu tidak dapat 
menahan nafsumu, kerana itu, Allah mengampuni kamu dan memberi maaf
 kepadamu. Maka sekarang campurilah mereka dan ikutilah apa yang telah 
ditetapkan Allah untukmu, dan makan minumlah kamu, hingga jelas bagimu
 benang putih dari benang hitam, yaitu fajar. Kemudian sempurnakanlah puasa
 itu sampai malam, (tetapi) janganlah kamu campuri mereka itu, sedangkan 
kamu beriktikaf dalam masjid. Itulah larangan Allah, maka janganlah kamu
 mendekatinya..." (QS Al-Baqarah: 187).

Tidak ada kata yang lebih indah, serta lebih benar, mengenai hubungan antara
 suami-isteri, kecuali yang telah disebutkan, yaitu: "Mereka itu adalah pakaian
 bagimu, dan kamu pun adalah pakaian bagi mereka." (QS Al-Baqarah: 187)

Pada ayat lain juga diterangkan, yaitu: "Mereka bertanya kepadamu tentang haid, 
katakanlah: Haid itu adalah suatu kotoran. Oleh sebab itu, hendaklah kamu 
menjauhkan diri dari wanita di waktu haid; dan janganlah kamu mendekati mereka,
 sebelum mereka suci. Apabila mereka telah suci maka campurilah mereka itu di
 tempat yang diperintahkan Allah kepadamu. Sesungguhnya Allah menyukai orang-
orang yang bertobat dan menyukai orang-orang yang menyucikan diri. isteri-isterimu
 adalah (seperti) tanah tempat kamu bercocok tanam, maka datangilah tanah 
tempat bercocok tanammu itu dengan cara bagaimana saja kamu kehendaki.
 Dan kerjakanlah (amal yang baik) untuk dirimu, dan takwalah kamu kepada 
Allah dan ketahuilah bahwa kamu kelak akan menemui-Nya. Dan berilah kabar 
gembira bagi orang-orang yang beriman." (QS Al-Baqarah: 222-223)

Maka, semua hadis yang menafsirkan bahwa dijauhinya yang disebut pada ayat
 di atas, hanya masalah persetubuhan saja. Selain itu, apa saja yang dapat 
dilakukan, tidak dilarang.

Pada ayat di atas disebutkan: "Maka, datangilah tanah tempat bercocok tanammu
 dengan cara bagaimanapun kamu kehendaki." (QS Al-Baqarah: 223)

Tidak ada suatu perhatian yang melebihi daripada disebutnya masalah dan undang-
undang atau peraturannya dalam Alquranul Karim secara langsung, sebagaimana 
diterangkan di atas.

kredit: -republika



sumber : http://blogtokwan.blogspot.com/2011/11/fatwa-qardhawi-hubungan-
seksual-suami.html?

пятница, 4 ноября 2011 г.

RESEPI AIR KACANG SOYA DR. RAI

Salam sahabat semua...dah lama tak tulis sendiri note kat sini...asyik copy n paste dr sumber lain jer...bukannya apa...lately agak bz skit dgn macam2 aktiviti dan perkara yang tak diduga dan dirancang.  Tambahan pula kami sekeluarga baru jer ditimpa musibah/dugaan Allah di mana dua minggu lalu my hubby telah dimasukkan ke wad GEMC (Group European Medical Centre) Orlovsky Per....kerana didapati sakit akibat batu karang.  Alhamdulillah sekarang telah kembali pulih tetapi masih dlm pengawasan...semoga my hubby cepat kembali pulih seperti sediakala...doa kami sentiasa bersamamu...En Dzulkarnain Hashim!
Di samping itu, kesibukan saya sendiri dengan pemeriksaan perubatan terhadap kandungan saya yang ke-10 (yg ke-7 : hidup, InsyaAllah) made in Moscow la kononnya.....hehehehe.... yang telah menjangkau usia 21 minggu pada minggu ini.  So arini saya ingin berkongsi resepi air kacang soya yang telah dicopy dari blog Dr. Raihanna Kamarudin...5th yr Med. Student RSMU http://raihannavanilla.blogspot.com/2010/06/resepi-air-kacang-soya_28.html, saya sangat suka dengan air soya buatan tangannya.  Untu menempahnya minggu ini tak mungkin kerana beliau amat sibuk sekarang ini...jadi nak tak nak kena usaha dan cubalah buat sendiri...Silakan pembaca kongsi juga jika perlu..


Bahan2 membuatnya:
5 genggam kacang soya 
800 ml air
 
sedikit gula
 
sedikit daun pandan


Cara2 membuatnya:
1. Rendam Kacang soya selama 3 jam... Bila dah 3 jam ia akan jadi kembang camni.... comel kan.. tembam macam buah pinggang.haha. merepek.


2. Kemudian, masukkan air + kacang soya dalam blender... Blend sampai hancur




3. Then tapis guna penapis kain. atau guna napkin bersih pun boleh. jangan la pergi amek napkin adik2 baby korang dalam bakul yang mak dah siap dok lipat tu.... atau terlalu desperate pergi guna stoking plak. hancus. haha.


4. Then hampas dia jangan buang k... Masukkan dalam peti sejuk.. then boleh buat masker.. untuk melicinkan + menghaluskan + memutihkan kulit. Pakai masa tidur.then dah kering cuci.


5. Masukkan gula agak2.. ikut korang..nak manis macamana..


6. Kemudian letak la daun pandan... kalau leh simpulkan daun pandan tu.. Rai buat camni sebab rai bawa dari malaysia stok daun pandan kering... Tujuan masukkan daun pandan.. supaya bau hanyir soya tadi hilang and boleh mewangikan air soya kita tadi... soya pun pandai pakai parfume nampaknya.


7. Masak atas dapur.. Pastikan dikacau selalu. kalau tak dia boleh hangit and membuak2... Masak selama 30 min camtu... Rasa dulu. Kalau dah ok... baru angkat and sejukkan. Tapi kalau masih rasa tak masak... teruskan didihkan dia..

Tadaaaa.. dah leh bawak bekal pergi uni.hehe...
SUMBER : http://raihannavanilla.blogspot.com/2010/06/resepi-air-kacang-soya_28.html

HAGIA SOPHIA KEMBALI MENJADI MASJID



Turki Kembalikan Bangunan Hagia Sophia Menjadi Masjid




Istanbul.   Bangunan bersejarah, Hagia Sophia di Istanbul, yang sebelumnya merupakan Katedral Ortodoks dan sebuah masjid, lalu menjadi museum, akan dikembalikan fungsinya sebagai Masjid.
Surat Kabar Turki, Sabah, Senin (31/10) melaporkan perbaikan tengah dilakukan guna memfungsikan kembali Hagia Sofia sebagai sebuah Masjid. Dalam perbaikan itu, sebuah mimbar rencananya akan dibangun.
Sebelumnya, Wakil Perdana Menteri Turki Bulent Arinc saat kunjungan ke museum mengatakan pemerintah Turki akan melakukan perubahan besar pada Hagia Sofia.
Hagia Sophia, dalam bahasa Turki, Aya Sofya dahulu bangunan bekas basilika, yang dibuat oleh kekaisaran Byzantium. Pada masa Turki Utsmani, saat Konstantinopel ditaklukkan Sultan Mehmed II, bangunan gereja itu diubah menjadi masjid yang dikenal dengan Aya Sofia. Tepat hari perubahan fungsi itu, diadakan shalat Jumat perdana.
Memasuki era Turki Modern, fungsi bangunan diubah, Mustafa Kemal Atatürk mengubah status Hagia Sophia menjadi museum. Mulailah proyek “Pembongkaran Hagia Sophia”. Beberapa bagian dinding dan langit-langit dikerok dari cat-cat kaligrafi hingga ditemukan kembali lukisan-lukisan sakral Kristen.Sejak saat itu, Hagia Sophia dijadikan salah satu objek wisata terkenal di Istanbul. (taufik rachman/agung sasongko/RoL)


Sumber: http://www.dakwatuna.com/2011/11/16101/turki-kembalikan-bangunan-hagia-sophia-menjadi-masjid/#ixzz1cizNii1O

SEBAB SEBAB HATI TIDAK BAHAGIA


9 Sebab-sebab Hati Tidak Bahagia 
Antara 9 sebab utama yang menghilangkan bahagia di hati ialah :

1. Pemarah
Sifat pemarah paling mudah dikesan atau dilihat dan paling banyak di dalam diri manusia. Orang seperti ini jarang mendapat kawan dan hati tentunya tidak tenang.

2. Pendendam
Sifat dendam tersembunyi iaitu ibarat mengumpul lahar di dalam dada. Orang seperti ini sentiasa mencari-cari peluang untuk membalas dendam hatta secara yang kecil-kecil sekalipun seperti sakitkan hati atau tempelak orang yang didendami itu. Sebab itu orang pendendam mudah kena sakit jantung.

3. Hasad dengki
Amalannya hangus akibat hasad dengkinya itu kerana ia memiliki sifat ketuhanan.

4. Bakhil
Sentiasa merasakan orang lain menginginkan harta, kesenangan, pangkat dan lain-lain perkara dari dirinya. Contohnya sentiasa berdalih mengatakan ia tiada duit. (rezeki yang diberi oleh Allah elok dikongsi bersama). Allah lebih sayang orang yang fasiq tetapi pemurah, tetapi benci orang yang abid tetapi bakhil. Kerana walaupun fasiq, pemurahnya itu tetap memberi manfaat pada orang lain kerana kadangkala rezeki itu Allah beri melalui manusia

5. Tamak
Orang yang tidak puas dengan yang sedikit nescaya tidak akan puas dengan yang banyak kerana dunia ini ibarat meminum air laut... walau berapa banyak yg diminum tetap tak abis juga... lagipun org tamak selalu rugi.. Ingat ! yang dikatakan harta atau rezeki kita bila ia dipakai atau digunakan oleh kita. Selagi tidak diguna iaitu disimpan, itu belum boleh dikatakan rezeki kita. (mungkin ada hak orang lain di situ) Biarlah rezeki itu sedikit tetapi mendapat keberkatan iaitu dapat dimanfaatkan.

6. Tidak sabar
Andainya perkara yang kecil pun tidak boleh bersabar apatah lagi hal-hal yang lebih besar.

7. Ego

Ibu segala mazmummah jadi ia membuatkan seseorang paling tidak tenang. Orang yang memiliki sifat ini pantang tercabar dari sudut zahir mahupun batin.

8. Riak
Terseksa sendiri kerana sentiasa tercari-cari peluang untuk dipuji.
Sentiasa berlakun-lakun di depan orang. Jika ia dipuji, ia akan menambah amalnya tetapi jika dikeji, ia akan mengurangkan amalnya. Allah marah kalau kita riak..takabbur dgn apa yg kita ada..

9. Cinta dunia
Tidak dapat menderita, ...dapat pun menderita kerana bila sudah dapat susah pula menjaganya. Berhartalah tidak mengapa tetapi kawal hati jangan diletakkan pada harta itu. bila mati cuma bawa amalan dan doa anak yg soleh/solehah... Cinta dunia merupakan "neraka dunia" kerana dunia itu "panas" akibat ia merupakan barang buruan dan rebutan. Jadi letakkanlah akhirat itu di hati dan dunia itu di tangan supaya dunia itu senang dibahagi-bahagi dan akhirat dibawa mati.

Kesimpulan

Jadi yang meragut kebahagiaan sebenarnya bukanlah secara TOTALnya disebabkan kemiskinan, musibah, kesibukan tetapi ialah sifat MAZMUMAH.

Makin tinggi sifar mazmumah seseorang, semakin dia tidak BAHAGIA. Samada bermujahadah atau biarkan saja mazmumah itu, kedua-duanya tetap menderita tetapi andainya bermujahadah kita akan dibantu Allah dan akan bahagia jua akhirnya. Jadi..sama-samalah kita sentiasa ingat mengingati antara satu sama lain...andai kita terleka dengan dunia buruklahh padahnya.

Wallahualam" 
~LB~

KREDIT TO: Dunia Macam-Macam

среда, 2 ноября 2011 г.

PENCIPTAAN HAWA DISAAT ADAM TIDUR



Mengapa Hawa tercipta saat Adam tertidur


Seorang laki-laki jika dia kesakitan, maka dia akan membenci. Sebaliknya wanita, saat dia kesakitan, maka semakin bertambah sayang dan cintanya,, Seandainya Hawa diciptakan dari Adam As saat Adam terjaga, pastilah Adam akan merasakan sakit keluarnya Hawa dari sulbinya, hingga dia membenci Hawa. Akan tetapi Hawa diciptakan dari Adam saat dia tertidur, agar Adam tidak merasakan sakit dan tidak membenci Hawa. Sementara seorang wanita akan melahirkan dalam keadaan terjaga, melihat kematian dihadapannya, namun semakin sayang dan cinta nya kepada anak yang dilahirkan bahkan ia akan menebus nya dengan kehidupannya.

Sesungguhnya Allah menciptakan Hawa dari tulang rusuk yang bengkok yang tugasnya adalah melindungi Qalbu(jantung, hati nurani). Oleh karena itu, tugas Hawa adalah menjaga qalbu. Kemudian Allah menjadikan nya bengkok untuk melindungi qalbu dari sisi yang kedua. Sementara Adam diciptakan dari tanah, dia akan menjadi petani, tukang batu, tukang besi, dan tukang kayu. Wanita selalu berinteraksi dengan perasaaan, dengan hati, dan wanita akan menjadi seorang ibu yang penuh kasih sayang, seorang saudari yang penyayang, seorang putri yang manja, dan seorang istri yang penurut.

Dan wajib bagi Adam untuk tidak berusaha meluruskan tulang yang bengkok tersebut, seperti yang dikabarkan oleh Nabi Muhammad SAW, “jika seorang lelaki meluruskan yang bengkok tersebut dengan serta merta, maka dia akan mematahkannya.” Maksud nya adalah dengan kebengkokan tersebut adalah perasaan yang ada pada diri seorang wanita yang mengalahkan perasaan seorang laki-laki.

Maka wahai Adam janganlah merendahkan perasaan Hawa, dia memang diciptakan seperti itu. Apabila seseorang wanita mengatakan dia sedang bersedih, tetapi dia tidak menitikkan airmata, itu berarti DIA SEDANG MENANGIS DLM HATINYA . Apabila dia tidak menghiraukan kamu setelah kamu menyakiti hatinya, lebih baik beri dia waktu untuk menenangkan hatinya sebelum kamu meminta maaf. Dan wanita sulit untuk mencari sesuatu yang dia benci untuk orang yang paling dia sayang

SAVE & SAFE OUR HEART....4M L.U.Q.Y.A.N.A
Luqyana Hayate

Dipersilakan dgn senang hati siapa yg nak share...:)
~babylove~





KREDIT TO : DARI HATI KE HATI
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...